Haku

Asiantuntijan oman osaamisen johtaminen : Case Tilitoimisto

QR-koodi

Asiantuntijan oman osaamisen johtaminen : Case Tilitoimisto

Tämän kehittämistyön toimeksiantaja oli oululainen tilitoimisto ja kehittämistyön tarkoituksena oli luoda työkalu kohdeorganisaation työntekijöiden käyttöön auttamaan asiantuntijoiden oman osaamiseen seuraamista ja kehittämistä. Yhtenä osaprosessina tunnistettiin tilitoimistossa tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista. Tulevaisuudessa taloushallintoalan menestystekijöitä tulevat olemaan henkilökunnan vuorovaikutustaidot asiakkaiden kanssa, kyky puhua ja antaa ymmärrettävää ohjeistusta asiakkaille, useiden ohjelmistojen sujuva käyttäminen sekä kokonaisuuksien hallinta poikkeamia löytäen.

Kehityskeskustelut ovat perinteinen tapa keskustella työnantajan ja työntekijän kesken koskien työntekijän osaamista, kehittymistä ja työtehtäviä. Kehityskeskusteluiden ydin on työntekijän vastuiden, tehtävien ja tavoitteiden asettaminen ja niiden säännöllinen arvioiminen ja seuraaminen. Jos kehityskeskusteluita ei organisaatioissa käydä, jää työntekijän osaamisen kehittäminen työntekijän omalle vastuulle. Tällöin työkalu oman osaamisen kehittämiseen on tarpeellinen lisä työelämän työkalujen joukossa.

Työelämä on muuttunut paljon viime vuosikymmeninä ja omasta osaamisesta on tullut työntekijän tärkein oma resurssi. Myös itse työ on muuttunut yhä enemmän tietotyön suuntaan lähes joka alalla. Omaa ammattitaitoa kannattaa kehittää, koska yhä harvempi työskentelee samoissa työtehtävissä tai saman työnantajan palveluksessa eläkeikään saakka. Osaamisen kehittäminen ei ole enää entiseen tapaan työantajan vastuulla, vaan työntekijät joutuvat entistä enemmän ottamaan vastuuta omasta osaamisestaan ja näkemään vaivaa oman osaamisensa kehittämiseen koko työuransa ajan. Omaa osaamista täytyy ylläpitää ja kehittää, jotta oma kilpailukyky pysyy haluttavana työmarkkinoilla. Työelämässä on monia keinoja jakaa osaamista organisaation sisällä ja työntekijän kehittää ja lisätä omaa osaamistaan työtehtävien ohessa. Näitä keinoja kannattaa tukea ja ylläpitää organisaatiossa, jotta organisaation tärkein resurssi, osaaminen, kasvaisi ja lisääntyisi työntekijöiden keskuudessa. Osaaminen on organisaation ainut resurssi, joka kykenee lisääntymään sitä jaettaessa.

Tutkimuksen teoriaosuus rakentui osaamisen johtamisen, oppimisen ja asiantuntijan arvioinnin ympärille. Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa tärkein tavoite on luoda työkalu ratkaisemaan todellisen työelämän tarvetta. Työkalua testattiin muutamalla kohdeorganisaation työntekijällä kehittämisprosessin aikana.

Tallennettuna: