Haku

Palvelutuotteen konseptointi ja markkinointi Kohdeyrityksenä Oulaisten Apteekki

QR-koodi

Palvelutuotteen konseptointi ja markkinointi Kohdeyrityksenä Oulaisten Apteekki

Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli konseptoida Oulaisten Apteekin uusi liikuntapalvelutuote, liikuntapäiväkirja, ja kehittää uuden palvelutuotteen markkinointia. Opinnäytetyön taustalla oli SoteYBoost- hanke ja kohdeyrityksenä oli Oulaisten Apteekki. Oulaisten Apteekin liikuntapalvelutuotteen kehittäminen on lähtenyt liikkeelle asiakkaiden tarpeesta ja apteekin halusta huolehtia ihmisten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kohderyhmäksi valikoitui ikäihmiset eli yli 65-vuotiaat.

Kehittämistyö sisältää osia kahdesta eri lähestymistavasta eli konstruktiivisesta tutkimuksesta ja tapaustutkimuksesta. Tutkimusmenetelminä on käytetty kirjoituspöytätutkimusta, keskusteluja ja havainnointia. Kirjoituspöytätutkimusta on tehty uuden palvelutuotteen kehittämisen osalta aiemmin toteutetun palvelumuotoilun ideatyöpajan materiaaleista, joista saatua tietoa on hyödynnetty palvelukonseptin suunnittelussa ja markkinointiehdotuksen laatimisessa. Opinnäytetyössä toteutettiin Oulaisten Apteekin henkilökunnan markkinointitaitojen kehittämisen työpaja, jonka keskeisimmät teemat olivat liikuntapalvelun puheeksi ottaminen asiakkaiden kanssa, myyntityön merkitys ja henkilöstön tuotetuntemus yrityksen tarjoamista palveluista. Työpaja toteutettiin ryhmäpohdintana.

Opinnäytetyössä on perehdytty apteekkiliiketoiminnan eri suuntauksiin ja kuvattu apteekkialan rakennetta Suomessa. Apteekkien liiketoiminta on laajentumassa ydinliiketoiminnan ulkopuolelle ja toimialan trendeinä näkyy tällä hetkellä apteekkien laajentunut palveluvalikoima. Ikäihmisten liikuntapalveluihin perehtymisen kautta on saatu ymmärrys siitä, miksi liikunta on kustannustehokas keino ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitämisessä. Valtakunnallisia linjauksia terveyttä ja hyvinvointia edistävästä liikunnasta on tuotu esille, koska kansalaisten terveys ja hyvinvointi ovat kuuluneet Suomen hallituksen kärkihankkeisiin jo vuosia. Uuden palvelutuotteen markkinointi on kuvattu markkinoinnin kilpailukeinojen 7P -mallin mukaisesti. Ennen uuden palvelun käyttöönottoa on ollut tärkeää varmistaa, että yrityksen henkilökunnalla on yhteinen näkemys asiakkaille tarjottavasta palvelusta.

Opinnäytetyön tuloksena Oulaisten Apteekkiin on syntynyt uusi palvelukonsepti ja sisäistä markkinointia on tehty Oulaisten Apteekin henkilökunnan markkinointitaitojen kehittämisen työpajassa. Opinnäytetyön tulokset antavat Oulaisten Apteekille hyvän pohjan uusien palvelujen suunnittelemiselle ja tuotteistamiselle. Markkinointitaitojen kehittämisen työpajan tuloksia Oulaisten Apteekki voi hyödyntää palveluiden puheeksi ottamisessa ja myyntityössä.

Tallennettuna: