Haku

Urheilijabrändin tuotetestaus ja -kehitys

QR-koodi

Urheilijabrändin tuotetestaus ja -kehitys

Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuotetestauksen ja -kehityksen avulla löytää neljä laadukasta urheiluvaate ja treenivarustetta, jotka lanseerataan urheilijabrändille keväällä 2019. Urheilijabrändi on osa urheilualan yritystä. Urheilijabrändi on ensisijaisesti naisille suunnattuja treenivarusteita, valmennus- ja hyvinvointipalveluja tarjoava brändi.

Urheilijabrändille tuotevalikoima on tarkoitus muodostaa mahdollisimman laadukkaista, mukavista ja kestävistä treenivaatteista -ja varusteista. Tuotetestauksessa mitataan tuotetestaajien käyttökokemusta testattavista tuotteista. Testattavina tuotteina kahdella testiryhmällä ovat treenihousut, treenikassi, svetari, pipo sekä juomapullo. Tuotetestaajia on yhteensä kymmenen, joissa molemmissa ryhmissä viisi testaajaa arvioimassa treenivaatteiden ja -varusteiden ominaisuuksia. Kummallakin testiryhmällä on eri yrityksistä hankitut testattavat tuotteet. Testauksessa arviointikriteereinä ovat tuotteiden laatu, mukavuus ja kestävyys. Tuotetestauksen lisäksi tutkimuksessani kartoitetaan tuotetestaajien mielipidettä urheilijabrändin logovaihtoehdoista.

Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu tuotetestauksen ja -kehityksen teoriasta sekä brändin rakentamisesta ja brändiin liittyvien käsitteiden määrittelystä. Opinnäytetyöni toiminnallisessa osuudessa havainnollistan, kuinka olen tuotetestauksen suunnitellut ja toteuttanut. Tutkimusmenetelmänä käytän kyselytutkimusta ja teemahaastattelua. Tutkimukseni aineistoa olen kerännyt useista eri lähteistä: toimeksiantajan haastattelusta, kyselylomakkeista, WhatsApp-keskusteluryhmästä, videoidusta ryhmähaastattelusta sekä satunnaisista keskusteluista, joita olen käynyt tuotetestaajien kanssa. Tuotetestauksen tuloksien perusteella annetaan suositus ja arvioidaan mitkä urheiluvaatteet ja treenivarusteet olisivat parhaimmat urheilijabrändin tuotteiksi. Tuotetestauksen tuloksien pohjalta toimeksiantaja päättää, mitkä tuotteet valitaan urheilijabrändin tuotevalikoimaan. Toimeksiantajan on tuotetestauksen jälkeen tarkoitus kehittää tuotteita yhdessä tuotteiden toimittajien kanssa brändin ulkoasun mukaiseksi ja mahdollisesti kehittää tuotteiden käyttömukavuutta.

Tutkimustuloksien perusteella parhaimmiksi urheilu- ja treenivarusteiksi osoittautuivat laadun, mukavuuden ja kestävyyden osalta tuotetestausryhmän 2 treenihousut, pipo ja juomapullo sekä tuotetestausryhmän 1 svetari. Treenikassin osalta tuotetestauksen tulokset olivat tasavertaisia, jonka vuoksi ei pystytty tekemään selvää päätelmää, kumpi osoittautui paremmaksi. Logoista kyselyn ja haastattelun perusteella kerätty aineisto antoi toimeksiantajalle tietoa siitä, mikä logo vastaisi parhaiten urheilijabrändin tavoiteltuja mielikuvia ja mikä logo miellytti eniten testaajien silmää.

Tallennettuna: