Haku

Optikkoliikkeen myymälävastaavan osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittäminen

QR-koodi

Optikkoliikkeen myymälävastaavan osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittäminen

Kehittämishankkeen tutkimuskohteena oli optisen alan yritys, jolla on kuusi erillistä toimipistettä. Kehittämishankkeen päätavoitteena oli kehittää myymälävastaavan toimenkuvaa ja osaamista vastaamaan paremmin yrityksen sen hetkisiä tarpeita. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli määrittää toimipisteiden myymälävastaavien tehtävät ja osaamisvaatimukset sekä kartoittaa heidän osaamistaan eri osaamisalueilla. Myymälävastaavan tehtävät jaoteltiin kategorioihin, joista poimittiin osaamisen kartoitukseen ne, joissa osaamista voitiin mitata. Lisäksi kartoitimme henkilökunnan mielipiteitä myymälävastaavien toiminnasta. Asetimme myymälävastaavien osaamiselle tavoitetason, johon pääsemiseksi loimme myymälävastaaville henkilökohtaiset kehittämissuunnitelmat.

Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimus vietiin mukaan yrityksen arkeen ja haluttiin saada aikaan muutosta yrityksen toiminnassa. Tutkimusmenetelmät olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Myymälävastaavien tehtävien määrittely perustui havainnointiin ja heidän osaamistaan ja henkilökunnan mielipiteitä kartoitettiin kyselyjen avulla. Myymälävastaaville järjestetyssä kehittämispäivässä kehittäminen tapahtui luentojen ja keskustelujen avulla. Kehittämishankkeen tutkijoiden rooli kohdeorganisaation jäsenenä mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden tiedottamisen ja motivoimisen hanketta kohtaan.

Keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi myymälävastaavien osaamisessa nousivat esimiestehtävät, kuten palautteen antaminen ja vastaanottaminen, palaverien pitäminen sekä kehityskeskustelut. Myös henkilökunnalle tehdyssä kyselyssä nousi esille samoja kehittämistarpeita. Kirjanpidollinen osaaminen täytti melkein kaikilla myymälävastaavilla asetetut vaatimukset. Suurinta hajontaa osaamisen kartoituksessa oli toimintaan liittyvän lainsäädännön tuntemisessa.

Tallennettuna: