Sökning

Optikkoliikkeen myymälävastaavan osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittäminen

QR-kod

Optikkoliikkeen myymälävastaavan osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittäminen

Kehittämishankkeen tutkimuskohteena oli optisen alan yritys, jolla on kuusi erillistä toimipistettä. Kehittämishankkeen päätavoitteena oli kehittää myymälävastaavan toimenkuvaa ja osaamista vastaamaan paremmin yrityksen sen hetkisiä tarpeita. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli määrittää toimipisteiden myymälävastaavien tehtävät ja osaamisvaatimukset sekä kartoittaa heidän osaamistaan eri osaamisalueilla. Myymälävastaavan tehtävät jaoteltiin kategorioihin, joista poimittiin osaamisen kartoitukseen ne, joissa osaamista voitiin mitata. Lisäksi kartoitimme henkilökunnan mielipiteitä myymälävastaavien toiminnasta. Asetimme myymälävastaavien osaamiselle tavoitetason, johon pääsemiseksi loimme myymälävastaaville henkilökohtaiset kehittämissuunnitelmat.

Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimus vietiin mukaan yrityksen arkeen ja haluttiin saada aikaan muutosta yrityksen toiminnassa. Tutkimusmenetelmät olivat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Myymälävastaavien tehtävien määrittely perustui havainnointiin ja heidän osaamistaan ja henkilökunnan mielipiteitä kartoitettiin kyselyjen avulla. Myymälävastaaville järjestetyssä kehittämispäivässä kehittäminen tapahtui luentojen ja keskustelujen avulla. Kehittämishankkeen tutkijoiden rooli kohdeorganisaation jäsenenä mahdollisti tutkimukseen osallistuneiden tiedottamisen ja motivoimisen hanketta kohtaan.

Keskeisimmiksi kehittämistarpeiksi myymälävastaavien osaamisessa nousivat esimiestehtävät, kuten palautteen antaminen ja vastaanottaminen, palaverien pitäminen sekä kehityskeskustelut. Myös henkilökunnalle tehdyssä kyselyssä nousi esille samoja kehittämistarpeita. Kirjanpidollinen osaaminen täytti melkein kaikilla myymälävastaavilla asetetut vaatimukset. Suurinta hajontaa osaamisen kartoituksessa oli toimintaan liittyvän lainsäädännön tuntemisessa.

This development project studied a company specializing in optical field. The company has six individual stores. The main goal of this development project was to develop store directors’ job description and their skills so that they respond better than earlier to company’s current needs. The aim of this study was to define the duties and skill requirements of store directors and to study their competence in different sectors. Store directors’ duties were categorized and the duties in which their competence could be measured were picked out to survey. The staff’s opinions of store directors’ work were also surveyed. Particular goals were set for store directors’ competence. In order to achieve these goals, individual plans for development were created for these store directors.

The development project was an action research where research was brought to the everyday life of the company and was wanted to achieve changes in company’s operation. The research methods were both qualitative and quantitative. Store directors’ job descriptions were based on observation by reserchers. Store directors’ competence and staff’s opinions were surveyed using a questionnaire. Store directors at the development day participated in the development of lectures and discussions. This development project was made by the members of the target organization, which enabled participants to be better informed and motivated towards the project.

According to the survey among the store directors, the leadership skills such as giving and receiving feedback, having consultations with the staff and performance appraisals needed the most development. Also the survey among the staff revealed the same themes that needed most development. Almost all store directors’ skills in bookkeeping met the requirements. Knowledge of the laws concerning their work varied most.

Sparad: