Haku

Matkapassista Madventuresiin : Matkailuohjelman journalistiset moodit

QR-koodi

Matkapassista Madventuresiin : Matkailuohjelman journalistiset moodit

Tämä tutkielma käsittelee viihdettä ja journalismia ja erityisesti niiden yhteiseloa. Mediaa on syytetty viihteellistymisestä, mutta mitä tämä väite pitää sisällään? Voisiko viihteen keinoin välittää journalistista tietoa tavalla, joka vetoaisi myös enemmän viihdeohjelmista kiinnostuneeseen katsojaan? Tuotantokulujen kasvaessa ohjelmille halutaan maksimaalinen katsojamäärä, ja tämä tuntuu onnistuvan parhaiten shokeeraamalla tai helposti lähestyttävää viihdettä tarjoamalla.

Tutkielma keskittyy matkailujournalismiin televisiossa, tarkemmin kahteen matkailu-ohjelmaan: Subtv:llä esitettyyn Madventures-sarjan kolmanteen tuotantokauteen sekä Oulun seudun ammattikorkeakoulussa opinnäytetyön produktio-osana toteutettuun RailAway-matkailusarjan pilottijaksoon.

Matkailuohjelman tekijät joutuvat tasapainottelemaan viihdyttävyyden ja informaatioarvon välillä, jotta he kykenisivät tarjoamaan samalla mielenkiintoisen että katsojalle hyödyllistä tietoa sisältävän kokonaisuuden. Yksi tapa selvittää tätä tasapainottelua on Mats Ekströmin kolmen journalistisen moodin malli.

Vertaamalla RailAwayta ja Madventuresia Matkapassiin, yhteen matkailuohjelmien pioneereistä, havaitsin, että matkailuohjelmien painopiste on siirtynyt yhä enemmän attraktioon.

Tallennettuna: