Haku

Henkilökohtaisempaa journalismia, kiitos : Toimittajabrändin merkitys televisiotyössä

QR-koodi

Henkilökohtaisempaa journalismia, kiitos : Toimittajabrändin merkitys televisiotyössä

Tässä opinnäytetyössä tutkin televisiotoimittajan brändiä. Tarkoitukseni on selvittää, miten televisiotoimittajan brändi syntyy ja mitä hyötyä siitä voi olla. Pohdin myös, voidaanko toimittajista ylipäätään puhua brändeinä.

Tutkimuskohteeni on Ylen Puoli seitsemän -ohjelma, jossa itsekin olen työskennellyt freelancer-toimittajana. Vastatakseni tutkimuskysymykseeni toteutin yhteensä kuusi teemahaastattelua. Haastateltavani olivat ohjelman pitkäaikainen juontaja Marja Hintikka, tuottaja Miika Ranne sekä neljä ohjelman vakiokatsojaa.

Tutkimuksen teoreettinen kehys koostuu brändikirjallisuudesta sekä muutamista brändijournalismia käsittelevistä blogikirjoituksista.

Tutkimukseni osoitti, että toimittajabrändeistä on todellista hyötyä niin ohjelmalle, toimittajalle kuin katsojillekin. Brändin avulla katsojien huomio on helpompi vangita ja vahva henkilöbrändi lujittaa katsojasiteitä. Toimittajabrändi taas säästää yleisön aikaa ja antaa samaistumiskohteita. Näin journalismista tulee henkilökohtaisempaa ja kiinnostavampaa.

Tallennettuna: