Haku

Vienti- ja tuontitoimintapalvelut : Case: Svenska Handelsbanken Ab

QR-koodi

Vienti- ja tuontitoimintapalvelut : Case: Svenska Handelsbanken Ab

Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Handelsbankenin tunnettavuutta eteläkarjalaisten vienti- ja tuontiyritysten keskuudessa. Tavoitteena on myös selittää vienti- ja tuontitoimintaa ja ulkomaankaupan rahoitusta eli antaa käsitys erilaisista rahoitusmahdollisuuksista, joita on tarjolla vientiä ja/tai tuontia harkitseville. Lisäksi selvitetään eri tekijöitä ja keinoja, joita vienti- ja tuontitoimintaa harkitsevan tulee ottaa huomioon.

Vienti- ja tuontitoiminnan perusteet selvitettiin kirjallisuutta apuna käyttäen. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa ulkomaankaupan rahoituksesta ja pankkien roolista ulkomaankaupassa. Empiirinen tutkimus eli puhelinhaastattelu tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena Handelsbankenin tunnettavuudesta. Puhelinhaastattelu osoittautui tähän työhön parhaaksi tiedonkeruumenetelmäksi.

Puhelinhaastattelua varten laadittiin valmiit kysymykset valmiine vastausvaihtoehtoineen, mutta mukana olivat myös vapaamuotoisia vastausvaihtoehtoja. Puhelinhaastattelut tapahtuivat kahtena eri ajankohtana yhteensä 73 yritykseen, joista saatiin 66 vastausta. Tulokset analysoitiin käyttäen Microsoft Excel taulukoita.

Tuloksista voidaan päätellä Handelsbankenin olevan suurimmaksi osaksi vain nimenä tuttu yrityksille Etelä-Karjalan alueella. Yrityksien kokemukset ja tuntemukset pankista oli yleisesti positiiviset, mutta myös pankin julkisen ilmeen kohentamiseen on tarvetta. Handelsbanken voisi kohentaa ilmettään pankkina olemalla entistä enemmän esillä yritysten keskuudessa, sillä monet yritykset tunsivat pankin vain nimestä.

Tallennettuna: