Haku

TOIMINNAN LAADUN ITSEARVIOINTIA IMATRAN KAUPUNGILLA

QR-koodi

TOIMINNAN LAADUN ITSEARVIOINTIA IMATRAN KAUPUNGILLA

Imatran kaupungin strategiassa on mainittu laadun jatkuva parantaminen yhdeksi kaupungin menestystekijäksi. Jatkuvan laadun parantamisen ympyrässä on yhtenä tärkeänä kohtana mittaus. Mittauksen perusteella kartoitetaan organisaation nykytila. Mittausta voidaan suorittaa monilla tavoilla, ja itsearviointi on yksi tapa etsiä organisaation vahvuuksia ja parantamiskohteita.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Euroopan laatupalkintomallia (EFQM) mukaileva itsearviointi Imatran kaupungille. Tavoitteena oli löytää Imatran kaupungin esimiestyön vahvuuksia ja parantamiskohteita sekä tutkia samalla kuinka suhteellisen kevyt itsearviointi soveltuu Imatran kaupungin toiminnan laadun mittaamiseen. Lisäksi tutkittiin kuinka toimintaa arvioivat EFQM 2010 -kysymykset soveltuvat sellaisenaan kyselytutkimuksen tekemiseen Imatran kaupungille.

Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin laatuun ja sen määritelmiin sekä esiteltiin laadunhallintajärjestelmiä. Lisäksi esiteltiin muita organisaation kokonaisvaltaisen laadun kehittämisen työkaluja.

Toiminnan laadun itsearviointi tehtiin kyselytutkimuksena käyttäen Webropol-kyselytyökalua. Toimintaa arvioitiin viiden arviointialueen avulla. Arviointialueita olivat johtajuus, strategia, henkilöstö, kumppanuudet ja resurssit sekä prosessit. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille Imatran kaupungin esimiehille sähköpostitse.

Kyselytutkimuksen avulla löydettiin toiminnasta muutamia vahvuuksia sekä parantamiskohteita. Toimialakohtaisia isompia eroja oli joissain yksittäisissä kysymyksissä. Kaiken kaikkiaan Imatran kaupunki sai kyselytutkimuksessa hyvät pisteet.

Tallennettuna: