Haku

Yksityismajoituspalvelun käyttäjien asiakasprofiili, ostokäyttäytyminen sekä asiakastyytyväisyys

QR-koodi

Yksityismajoituspalvelun käyttäjien asiakasprofiili, ostokäyttäytyminen sekä asiakastyytyväisyys

Opinnäytetyö tehtiin tilauksesta Porin matkailutoimistolla, joka on harjoittanut yksityismajoitustoimintaa Pori Jazzien aikana 25 vuotta. Työssä tutkittiin yksityismajoituspalvelun käyttäjien asiakasprofiilia, ostokäyttäytymistä sekä asiakastyytyväisyyttä majoituspalvelun eri osa-alueisiin. Tutkimustieto kerättiin yksityismajoittujille jaetuilla kyselylomakkeilla Pori Jazz 2006 -festivaalien aikana, ajalla 15.7.-23.7.2006. Kyselyitä jaettiin 850 kappaletta ja tutkimuksessa oli mukana 212 kyselylomaketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tarpeellista tietoa siitä, minkälaiset ihmiset yksityismajoituspalvelua käyttävät eli selvittää heidän taustatekijöitään. Ostokäyttäytymistä tutkittiin haluten saada selville, miten erilaiset taustatekijät vaikuttavat yksilöiden ostokäyttäytymiseen festivaalien aikana ja sitä kautta myös selvittää, kuinka paljon muita palveluita käytetään festivaalien aikana. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää minkälaisena majoittujat kokevat yksityismajoituspalveluiden tason, jotta matkailutoimisto voisi kehittää toimintaansa entistä parempaan suuntaan. Tutkimuksen teoria pohjautui kirjallisuuteen palveluista sekä ostokäyttäytymisestä. Lisäksi tutkimuksessa tarvittavia tietoja saatiin matkailutoimistolta sekä Pori Jazzin Internet-sivuilta. Tutkimuksessa ilmeni kiinnostavia tietoa vastaajien ikä- ja sukupuolijakaumasta ja etenkin koulutustasosta, ammattiasemasta sekä tulotasosta. Tutkimuksen tulokset matkustusseurasta sekä syistä tulla Pori Jazz -festivaaleille, tarjosivat myös mielenkiintoisia eroja sukupuolten välillä. Ostokäyttäytymistä tutkimalla selvisivät majoittujien suuret kulutusmäärät majoitukseen sekä kahvila- ja ravintolapalveluihin. Tutkimuksen tulokset tarjoavat matkailutoimistolle kattavaa tietoa asiakaskunnasta ja sitä voidaan hyödyntää mahdollisissa tulevaisuuden markkinointitoimenpiteissä. Lisäksi tulokset ostokäyttäytymisestä tarjoavat kattavaa kuvaa siitä, kuinka paljon jazzvieraat tuovat rahaa Porin kaupunkiin. Asiakastyytyväisyyttä eri osa-alueisiin mitattaessa tulokset olivat kokonaisarvosanoiltaan hyviä, mutta joukossa oli myös tyytymättömiä mielipiteitä. Parhaan kokonaisarvosanan saivat matkailutoimiston neuvontapalvelut paikanpäällä ja heikoimman majoituskohde, erot olivat kuitenkin hyvin pieniä. Kokonaistyytyväisyys vuoden 2006 yksityismajoituspalvelun kokonaisuuteen oli hyvä. Tutkimuksessa saatu avoin palaute antaa paljon hyviä kehitysehdotuksia ja ideoita matkailutoimistolle majoitustoiminnan kehittämistä ajatellen.

Tallennettuna: