Haku

Kiusaaminen ja siihen puuttuminen peruskouluissa - Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

QR-koodi

Kiusaaminen ja siihen puuttuminen peruskouluissa - Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus koulukiusaamiseen puuttumisesta onnistuneesti peruskouluissa. Tavoitteena oli tuoda luotettavaa tietoa siitä, mitkä menetelmät ovat tulokselliset koulukiusaamiseen puuttumisessa sekä sen ehkäisyssä. Toisaalta tavoitteena oli myös, että tutkimustulosta voitaisi mahdollisesti hyödyntää peruskouluissa.

Kirjallisuuskatsaus aloitettiin etsimällä teoriatietoa tutkimusaiheesta. Teoriatietoon perehtymisen jälkeen tehtiin alustava kirjallisuuskatsaus, jonka jälkeen muodostettiin tutkimuskysymys. Tutkimuskysymys oli ”Millä menetelmin suomalaisessa peruskoulussa on puututtu onnistuneesti koulukiusaamiseen?”. Tutkimuskysymyksen pohjalta suoritettiin alkuperäistutkimusten haku eri tietokannoista, jonka jälkeen valittiin varsinaiset tutkimukset. Alkuperäistutkimusten valinnassa päädyttiin viiteen tutkimukseen, joista kolme oli Pro gradu -tutkielmaa, yksi väitöskirja ja yksi tutkimushanke.

Tutkimustuloksista voidaan päätellä, ettei ole olemassa vain yhtä ja selkeää tapaa puuttua onnistuneesti koulukiusaamiseen. Opettajan asenne, motivaatio ja tehokas puuttuminen kiusaamiseen nähtiin selkeästi positiivisena asiana. Vanhempien esimerkki ja vahva kiusaamisenvastainen toiminta vähentävät sitä. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on erityisen tärkeä, muun muassa yhteistapaamiset ovat merkittävässä asemassa onnistuneessa puuttumisessa. Erilaiset toimintamallit ja -ohjelmat edistävät myös kiusaamiseen puuttumista. Näin ollen olennaisimmat keinot ovat interventio, yhteistyö ja toimintaohjelmat.

Tallennettuna: