Haku

Kontit ja niiden lastaus

QR-koodi

Kontit ja niiden lastaus

Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä helposti ymmärrettävä selonteko nykypäivän konttilastauksesta ja siihen liittyvästä kalustosta. Vastaavanlainen opinnäytetyö on koulussamme viimeksi tehty vuonna 1996, jonka jälkeen konttien lastaus on kehittynyt helpommaksi sekä turvallisemmaksi. Opinnäytetyössä kerrotaan konteista, niiden vaatimuksista, konttien lastauksesta ja kiinnityksestä. Työssä käydään läpi erilaisia konttimalleja, sataman konttienkäsittelykalustoa sekä konttien kiinnitysvälineitä laivalla. Jokaisessa hyväksytyssä kontissa pitää olla pysyvästi kiinnitettynä ja helposti havaittavissa oleva turvallisuuskilpi. Turvallisuuskilvestä tulee löytyä mm seuraavat tiedot: CSC safety approval, hyväksymismaa ja hyväksymistunnus, suurin sallittu paino ja sallittu pinoamispaino. Yleisimmät konttikoot ja mallit ovat TEU (Twenty foot equivalent unit) ja FEU (Forty foot equivalent unit). TEU on 20 jalkaa ja FEU 40 jalkaa pitkä. Myös 45-jalkaiset konttimallit ovat vahvasti yleistyneet. Kontteja on erityyppisiä ja erilaisille rahdeille tarkoitettuja. Konttien edut rahdinkuljetuksessa ovat, mm. nopea lastaus ja purku sekä tilan säästö. Satama toimii linkkinä maa- ja merikuljetusten välillä. Kun kontti saapuu satamaan, viedään se varastoalueella tai konttikentälle. Sataman toimintakykyyn kiinteiden rakenteiden lisäksi vaikuttaa siirrettävän tavaran käsittelykalusto. Nostureiden käyttötarkoitus satamassa, on lastin siirto laivaan ja laivalta sekä lastin siirto varastoon tai lastaus seuraavaan kuljetusmuotoon esim. ajoneuvoyhdistelmään. Kansainvälinen merilainsäädäntö säätää lastien kiinnitysvaatimukset ja vastuut. Sidontavälineitä valittaessa, on huomioitava kuorman koko, muoto ja paino sekä kuljetuksen olosuhteet. Konttialukseen lastataan standardikokoiset merikuljetuskontit laivan rahtitiloihin ruumaan tai avoimelle kannelle useisiin kerroksiin. Jokaisella rahtilaivalla on oltava lastinkiinnityskä. Erilaisia kontin kiinnitysvälineitä ovat mm. konttilukot (twistlockit ja midlockit), bridge fittingit sekä vanttiruuvit ja tangot. Vaikka itse kiinnityskalusto olisi kunnossa ja asianmukaisesti kiinnitetty, ei koskaan voi olettaa lastin olevan täysin turvassa, jos kontit eivät ole kunnossa ja hyväksytysti tarkastettuja, voi se pahimmillaan aiheuttaa konttien putoamisen mereen. Selonteon pohjana käytettiin omakohtaisia kokemuksia konttilaivalla työskentelystä sekä erilaisia kirjallisuus- ja internetlähteitä.

Tallennettuna: