Sökning

Kontit ja niiden lastaus

QR-kod

Kontit ja niiden lastaus

Opinnäytetyön tarkoitus on tehdä helposti ymmärrettävä selonteko nykypäivän konttilastauksesta ja siihen liittyvästä kalustosta. Vastaavanlainen opinnäytetyö on koulussamme viimeksi tehty vuonna 1996, jonka jälkeen konttien lastaus on kehittynyt helpommaksi sekä turvallisemmaksi. Opinnäytetyössä kerrotaan konteista, niiden vaatimuksista, konttien lastauksesta ja kiinnityksestä. Työssä käydään läpi erilaisia konttimalleja, sataman konttienkäsittelykalustoa sekä konttien kiinnitysvälineitä laivalla. Jokaisessa hyväksytyssä kontissa pitää olla pysyvästi kiinnitettynä ja helposti havaittavissa oleva turvallisuuskilpi. Turvallisuuskilvestä tulee löytyä mm seuraavat tiedot: CSC safety approval, hyväksymismaa ja hyväksymistunnus, suurin sallittu paino ja sallittu pinoamispaino. Yleisimmät konttikoot ja mallit ovat TEU (Twenty foot equivalent unit) ja FEU (Forty foot equivalent unit). TEU on 20 jalkaa ja FEU 40 jalkaa pitkä. Myös 45-jalkaiset konttimallit ovat vahvasti yleistyneet. Kontteja on erityyppisiä ja erilaisille rahdeille tarkoitettuja. Konttien edut rahdinkuljetuksessa ovat, mm. nopea lastaus ja purku sekä tilan säästö. Satama toimii linkkinä maa- ja merikuljetusten välillä. Kun kontti saapuu satamaan, viedään se varastoalueella tai konttikentälle. Sataman toimintakykyyn kiinteiden rakenteiden lisäksi vaikuttaa siirrettävän tavaran käsittelykalusto. Nostureiden käyttötarkoitus satamassa, on lastin siirto laivaan ja laivalta sekä lastin siirto varastoon tai lastaus seuraavaan kuljetusmuotoon esim. ajoneuvoyhdistelmään. Kansainvälinen merilainsäädäntö säätää lastien kiinnitysvaatimukset ja vastuut. Sidontavälineitä valittaessa, on huomioitava kuorman koko, muoto ja paino sekä kuljetuksen olosuhteet. Konttialukseen lastataan standardikokoiset merikuljetuskontit laivan rahtitiloihin ruumaan tai avoimelle kannelle useisiin kerroksiin. Jokaisella rahtilaivalla on oltava lastinkiinnityskä. Erilaisia kontin kiinnitysvälineitä ovat mm. konttilukot (twistlockit ja midlockit), bridge fittingit sekä vanttiruuvit ja tangot. Vaikka itse kiinnityskalusto olisi kunnossa ja asianmukaisesti kiinnitetty, ei koskaan voi olettaa lastin olevan täysin turvassa, jos kontit eivät ole kunnossa ja hyväksytysti tarkastettuja, voi se pahimmillaan aiheuttaa konttien putoamisen mereen. Selonteon pohjana käytettiin omakohtaisia kokemuksia konttilaivalla työskentelystä sekä erilaisia kirjallisuus- ja internetlähteitä.

Purpose of this thesis was to make a clear and an understandable briefing about containers and container lashing gears. Last similar thesis in our school was made year 1996 and after that, loading of containers has developed more easier and safer. The thesis consists of information about containers and container requirements. Also different types of containers, harbours container handling equipment and container lashing equipment will be covered. Every approved container has to have a safety approval plate. The safety approval plate must contain for example these information: CSC safety approval, country of approval and approval reference, maximum gross weight and allowable stacking weight. The most common container sizes and types are TEU (Twenty foot equivalent unit) and FEU (Forty foot equivalent unit). Also 45-foot long containers are becoming more common. There are different type of containers for different types of cargo. Advantages of containers are fast loading and unloading of cargo and saving space. A harbour works as a link between land and sea deliveries. When a container arrives to a harbour it will be shifted to a warehouse or a container field. Container handling equipment affects to the harbours ability to work. The purpose of cranes at a harbour is to shift containers to a ship or from a ship and cargo shifting to a warehouse or to the next carrier, for example a truck. International Maritime law states the cargo lashing requirements. The size, form and weight of the cargo and also conditions of transport have to be taken into consideration when deciding the lashing gear of the cargo. Standard size seacontainers will be loaded to a ships hold or to the deck in several stacks. Every cargoship must have a Cargo securing manual. Midlocks, twistlocks, bridge fittings turnbuckles and lashing bars are different types of container lashing equipments. If containers are not approved and properly taken care of, it can lead to cargo losses although the lashings and container securings were in order. The thesis is based on authors personal experience of working on a container ship and several literature and internet references.

Sparad: