Haku

Markkinointiviestinnän kanavien kartoitus PK-yritykselle

QR-koodi

Markkinointiviestinnän kanavien kartoitus PK-yritykselle

Opinnäytteen tarkoitus oli vertailla markkinoinnin keinoja ja mahdollisuuksia. Opinnäyte pyrki nostamaan esiin niitä mainonnan menetelmiä, joilla markkinointi saadaan toteutettua menestyksekkäästi taloudelliset resurssit huomioonottaen. Tutkimuksen tavoitteena oli mainonnan tehokkuuden mittaaminen markkinointitutkimuksen keinoja soveltamalla. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan informaatiota siitä, miten asiakkaat seuraavat eri mainontakanavia, minkä tyyppiset mainokset herättävät mielenkiinnon ja miten asiakkaat seuraavat yritysten kotisivuja. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa siitä missä kannattaa mainostaa ja millaiset mainokset tavoittavat asiakkaat parhaiten. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena (survey). Kysymykset olivat pääosin monivalintakysymyksiä, joista muutamia seurasi avoin seurantakysymys. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Koti-Vakan kanta-asiakkaat jotka osallistuivat kanta-asiakasiltaan. Kyselyyn vastasi 47 asiakasta. Suurin osa asiakkaista ilmoitti seuraavansa lehtimainontaa. Vain osa katsoi Facebook- tai Internet-sivuja. Yli puolet vastanneista seurasi kuitenkin sähköpostia. Puskaradio todettiin kolmanneksi suosituimmaksi mainoskanavaksi. Mainoksista asiakkaisiin vetosi parhaiten hintavetoinen mainos. Muista mainosvälineistä näyteikkuna todettiin tärkeäksi. Lehtimainonta on paras mainoskanava tällä hetkellä. Näyteikkunat ovat yritykselle erittäin seurattua mainostilaa ja lisäksi näyteikkunamainonta on yritykselle ilmaista. Kanta-asiakasilta kiinnostaa asiakkaita. Asiakasillat ovat todella odotettuja ja arvostettuja tilaisuuksia asiakkaiden mukaan. Sosiaalinen media ei valitettavasti tavoita kanta-asiakkaita, vaan sosiaalisen median kohderyhmä on nuorempaa asiakaskuntaa. Uudet sähköiset mainontakanavat eivät ainakaan vielä ole syrjäyttäneet tavallista lehteä. Tämän tutkimuksen aineisto koskee vain kanta-asiakkaita, eikä tulosten perusteella voida tehdä tarkkoja johtopäätöksiä.

Tallennettuna: