Haku

Oppimisympäristön kehittäminen varastoalan ammatilliseen koulutukseen

QR-koodi

Oppimisympäristön kehittäminen varastoalan ammatilliseen koulutukseen

Tämän opinnäytetyön aihe on syntynyt tarpeesta kehittää Turun ammatti-instituutin (TAI) varastoalan koulutusta, erityisesti sen fyysisen oppimisympäristön osalta sekä tarpeesta uudelleenorganisoida Peltolan koulutalon sisälogistiikka. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymyksiin: Mitkä tilat ovat mahdollisia tulevalle varastolle? Miten suunniteltu tila voisi toimia oppimisympäristönä palvelulogistiikan opiskelijoille sekä tukea heidän työelämätaitojensa (vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisu) kehittymistä? Mitä tarpeita Peltolan koulutalon osastoilla on sisälogistiikalle? Työn viitekehyksenä toimi oppimisympäristön käsite ja varaston suunnitteluprosessi. Oppimisympäristön käsite määriteltiin tässä työssä paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jonka tarkoitus on edistää oppimista. Olennaista oli tilan suunnittelu autenttisen, työelämälähtöisen oppimisympäristön luomiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin varaston sijainnin ja layoutin suunnittelussa rakentavan konstruktion menetelmää. Sisälogistiikan ja opetuksen integrointi osuus toteutettiin mallin rakentamisen menetelmän periaatteen mukaan ja sisälogistiikan toiminnot suunniteltiin opetuksen ja oppimisen näkökulmasta. Esitutkimuksen lähdeaineisto koostui tilaushistoriatiedoista ja Peltolan koulutalon opettajilta saaduista tiedoista. Tilakartoituksen pohjana käytettiin koulurakennusten pohjapiirustuksia. Työn tarkoituksena oli tuottaa esitutkimus mahdollisista ratkaisuista fyysiselle varastolle Peltolan koulutalon alueella. Työn tuloksena päädyttiin suosittelemaan puuosaston työsalin muuttamista varastoksi. Työn tulokset hyödyntävät opetuksen laadun parantamista sekä opiskelijoiden ammattitaidon kehittymistä työelämälähtöisesti. Työn tuloksista hyötyvät myös koulutalon eri osastot keskitetyn sisälogistiikan selkiyttäessä tavaravirtojen hallintaa.

Tallennettuna: