Haku

Tukihenkilötoiminnan kehittäminen Porin vammaispalveluissa

QR-koodi

Tukihenkilötoiminnan kehittäminen Porin vammaispalveluissa

Kehittämistyöni aiheena oli tukihenkilötoiminnan kehittäminen Porin vammaispalveluissa. Tukihenkilötoiminta on ollut vammaispalveluissa näkymätöntä toimintaa. Tukihenkilön tarve on nykyisin yhä useammin esillä asiakkaiden kuntoutus- ja palvelusuunnitelmissa ja palvelutarpeen arvioinneissa. Tukihenkilötoiminnan kehittämisen tarve nousi asiakkaiden tarpeista. Lisäksi työntekijöillä oli myös tarvetta selventää palvelun myöntämisen perusteita. Kehittämistyössä selvitin Porin vammaispalvelutoimiston asiakkaiden tukihenkilötarvetta. Aikaisempien projektien ja kirjallisuuden kautta selvitin myös tukihenkilötoiminnan näkyvyyttä ja vaikutusta vammaisten henkilöiden sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, vapaa-ajan toiminnoissa sekä yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä. Kehittämistyön prosessi alkoi tutustumalla tukihenkilötoimintaan liittyvään aineistoon. Prosessi eteni aihealueen tietoperustan näkökulman avulla eri kehittämisen lähestymistapojen valitsemiseen ja toteuttamiseen. Prosessi päättyi tulosten saamiseen ja tukihenkilömallin kehittämiseen. Kehittämistyössä käytin pohjana tutkimuksellisen kehittämisen menetelmää. Kehittämisessä käytin lähestymistapana toimintatutkimuksellista mallia, joka sisälsi havainnointia, kyselyn, haastattelun menetelmät sekä yhteisöllisessä menetelmässä toteutin oppimiskahvila ja tulevaisuusverstas työskentelyä. Toimintatutkimuksellisen prosessin aikana aineistoja kerättiin niin, että huomioitiin sekä asiakkaiden, työntekijöiden että tukihenkilöiden näkökulmia. Kehittämistyön kaikki aineisto kerättiin vuosien 2013 - 2014 aikana. Kehittämisprosessin aikana toteutin Porin vammaispalveluiden asiakkaille asiakastyytyväisyyskyselyn. Teemahaastattelun avulla selvitin Porin vammaispalveluiden työntekijöiden näkemyksiä Porin vammaispalveluiden tukihenkilötoiminnan kehittämisestä. Lisäksi järjestin tukihenkilöille kehittämispäivän, jonka tuotokset dokumentoitiin.
Kehittämisprosessissa sain monesta eri näkökulmasta ideoita tukihenkilötoiminnan toimintamallin kehittämiseen. Kehittämistyön tuloksena luotiin tukihenkilötoimintamalli, joka sisälsi palveluprosessin kuvauksen. Mallin tarkoituksena on tukea asiakaslähtöistä toimintaa ja olla työntekijöiden työvälineenä tukihenkilötoiminnan suunnittelussa ja toteutumisessa.

Tallennettuna: