Haku

Metsäneläinten musiikkiseikkailu : Raportti musiikkileikkikoulutuntien suunnitelusta ja toteutuksesta

QR-koodi

Metsäneläinten musiikkiseikkailu : Raportti musiikkileikkikoulutuntien suunnitelusta ja toteutuksesta

Opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena Länsi-Pasilassa Hertta-päiväkodissa syksyllä 2017 metsäneläinaiheisia musiikkileikkikoulutunteja ohjaten. Ohjattavia ryhmiä oli yhteensä neljä kappaletta, kaksi 1–3-vuotiaiden ja kaksi 4–5-vuotiaiden lasten ryhmää. Viiden viikon aikana pidettiin kaiken kaikkiaan 17 tuntia: 7 pienempien lasten ryhmille ja 10 vanhempien lasten ryhmille. Kussakin ryhmässä oli 5–10 lasta, ja tunnit olivat 30 minuutin mittaisia. Musiikkileikkikoulutunteja varten on laadittu karkea tuntisuunnitelmarunko, jota on sovellettu molemmille ikäryhmille sopivaksi.

Musiikkileikkikoulutunneilla valmisteltiin kaksi metsäneläinaiheista esitystä, jotka esitettiin päiväkoti Hertan Suomi100 -hengessä toteutetussa itsenäisyyspäivänjuhlassa. Juhlaa varten musiikkileikkikouluryhmistä muodostettiin ikäryhmittäin kaksi suurempaa noin 20 lapsen ryhmää. 1–3-vuotiaiden lasten ryhmän kanssa esiintymiskappaleeksi valittiin Pöllö se on levyltä Piilometsän säveliä. 4–5-vuotiaiden lasten ryhmän kanssa esitykseen valmisteltiin Lastenmusiikkiyhtye Leimun Kettu ja ilves -kappale. Yhdessä päiväkodin muiden ryhmien esitysten kanssa kappaleet muodostivat yhtenäisen, metsäneläinaiheisen tarinakokonaisuuden.

Työn kirjallisessa osuudessa kerrotaan työn aiheen valinnasta sekä opinnäytetyön tekijän sille asettamista pedagogisista ja henkilökohtaisista tavoitteista. Työn alussa kerrotaan opinnäytetyön teoriapohjaksi lasten motorisesta kehityksestä sekä kullekin ikäryhmälle tyypillisistä kehityspiirteistä. Musiikkileikkikoulutunteja varten rakennettu tuntisuunnitelmarunko sekä siihen valitut laulut ja leikit ovat suunniteltu tähän teoriapohjaan nojaten.

Projektin kirjalliseen osioon on sisällytetty pitkänlinjan musiikkileikkikouluopettajan, Annukka Knuuttilan, kanssa käytyjä sähköpostikeskusteluja tuntisuunnitelmien valmistelemisesta. Kirjallinen osio sisältää myös opinnäytetyön tekijän omia havaintoja musiikkileikkikoulutunneista, joita hän on käynyt seuraamassa saadakseen ideoita omien tuntisuunnitelmien tekoa varten. Päiväkoti Hertalle laadittiin myös palautelomake, johon päiväkodin henkilökunta sai vastata projektin toteutukseen liittyviin kysymyksiin.

Opinnäytetyön arviointia varten päiväkoti Hertan musiikkileikkikoulutuokioista videoitiin itsenäisyyspäivän juhlan lisäksi neljä kappaletta. Työn kirjallinen osuus sisältää myös opinnäytetyön tekijän reflektointia tunneista kirjoitettujen muistiinpanojen sekä tallennettujen videoiden pohjalta. Videot jäävät ainoastaan Savonia-ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön, eikä niitä julkaista missään niissä esiintyvien lasten vuoksi. Asiasta on sovittu näin myös päiväkoti Hertan kanssa.

Tallennettuna: