Haku

Paikalla tehty varasilta vai Väyläviraston kalustosilta

QR-koodi

Paikalla tehty varasilta vai Väyläviraston kalustosilta

Opinnäytetyön aihe käsittelee ajoneuvoliikenteelle mitoitettua varasiltaa, ei työnaikaista työsiltaa. Työssä vertaillaan paikalla tehtyä varasiltaa väyläviraston vuokraamaan kalustosiltapakettiin. Siltapaikka oli Siikajoen silta Revonlahdessa Oulun läheisyydessä. Mittavan peruskorjauksenkohteena oli silta, jota varten tuli tehdä kiertotie uoman yli. Uoma siltapaikalla oli noin 85 metriä leveä. Siikajoen sillan kautta kulkee Valtatie 8, joten rakennettu silta oli mitoitettava valtatien liikennekuormille. Vuonna 2018 Siikajoen sillan korjauskohteessa päädyttiin rakentamaan varasilta itse teräspaaluista, teräspalkeista ja puuparruista. Työn tavoitteena oli selvittää, kumpi kahdesta siltavaihtoehdosta oli parempi kyseiseen sillankorjauskohteeseen. Työssä vertaillaan paikalla tehtyä varasiltaa, joka rakennettiin kohteeseen, väyläviraston vuokraamaan Universal-siltajärjestelmään.

Paikalla tehdyn varasillan työvaiheet käydään läpi yksityiskohtaisesti. Työvaiheet käydään läpi esimerkein rakennusaikaisilla valokuvilla ja poikkileikkauskuvilla selvennettynä. Paikalla tehdyn varasillan rakennusaika kootaan yhteen ja määritetään kiertotien käyttöaika, jota käytetään vakiona verrattaessa varasiltaan hankittuja materiaaleja kalustosillan vuokraan. Kalustosillan rakennusvaiheet ko. rakennuskohteeseen käydään myös läpi työvaihekohtaisesti ja rakennusaika määritetään esitetyillä menetelmillä. Työssä esitetään työsaavutuksia annetuilla työryhmillä molempiin siltavaihtoehtoihin. Työssä ei käsitellä siltapenkereiden pengertämistä.

Tämän insinöörityön tuloksia ja esimerkkejä tullaan käyttämään urakkalaskennassa vaativissa maa- ja vesirakennusurakoissa. Varasilta oli vaativa taitorakenne ja työn tulokset auttavat urakoitsijoita määrittämään varasiltavaihtoehdon ja laskemaan varasillan kuluja. Työ toimii myös hyvänä oppaana varasilta rakenteisiin työnjohdolle rakennusaikana. Valmistunut paikalla tehty varasilta oli 80 metriä pitkä ja hyötyleveyttä sillalla oli seitsemän metriä. Kalustosilta vaihtoehto olisi ollut yhtä pitkä vaatien yhden teräsbetonisen virtapilarin jännemitan lyhentämistä varten.

Tallennettuna: