Haku

Graafinen viestintä työterveysjulkaisuissa. : Oppaan ja markkinointiviestintämateriaalin suunnittelu ja konseptointi.

QR-koodi

Graafinen viestintä työterveysjulkaisuissa. : Oppaan ja markkinointiviestintämateriaalin suunnittelu ja konseptointi.

Tämän opinnäytetyön aiheena oli Työterveyslaitoksen Hyvinvointia vuorotyöhön -oppaan visuaalisen ilmeen uusiminen. Lisäksi aiheena oli markkinointiviestintämateriaalin suunnittelu kyseiselle oppaalle ja viidelle muulle vastaavalle Työterveyslaitoksen julkaisulle. Opinnäytetyö jatkui konseptoimalla ideoita vastaavien työterveyttä tukevien julkaisujen markkinointiviestinnästä.

Tämän työn tavoitteena oli tehdä Helsingin Työterveyslaitokselle mielenkiintoinen ja ajanhenkinen Hyvinvointia vuorotyöhön -opas sekä kiinnostavaa ja yhtenäistä markkinointiviestintämateriaalia. Tavoitteena oli löytää uusia konsepti-ideoita ja näkökulmia työterveyttä käsittelevien julkaisujen markkinointiviestintään yleisesti.

Opinnäytetyön konkreettisena tuloksena syntyi Hyvinvointia vuorotyöhön -oppaan uusittu kymmenes painos, sekä tästä oppaasta ja vastaavasta viidestä Työterveyslaitoksen julkaisusta esite, suoramainos ja lehti-ilmoitus. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös luonnoksia Hyvinvointia vuorotyöhön -tyyppisen oppaan markkinointiviestinnästä, kuten nettipelit, työhyvinvointipankki ja työpaikkatutorin toiminta.

Hyvinvointia vuorotyöhön -opas on myynnissä Helsingin Työterveyslaitoksen kirjakaupassa sekä nettikaupassa. Toimeksiantaja käyttää näiden tuotteiden ja muiden vastaavien tuotteidensa markkinoinnissa tässä opinnäytetyössä suunniteltuja suoramainoksia ja lehti-ilmoituksia. Konsepti-ideoiden käyttöön ottamisen edellytyksenä on niiden yksityiskohtaisempi jatkosuunnittelu ja kehittäminen.

Tämä opinnäytetyö kuvaa työelämälähtöisen graafisen suunnittelun prosessia luovia ongelman ratkaisukeinoja käyttäen. Työssä käytettyjä ongelmanratkaisukeinoja ovat esimerkiksi mielikuvakartat, sanalistat ja aivoriihityöskentely. Konseptointi jatkaa ja laajentaa prosessia pidemmälle tulevaisuuslähtöiseen ideointiin.

Tallennettuna: