Haku

Kulttuurienvälinen kompetenssi asiakaspalvelutyössä - Kohti parempaa asiakaspalvelua Vuokatissa - : Kainuulaisten ravintolatyöntekijöiden näkemyksiä kulttuurin roolista asiakaspalvelussa

QR-koodi

Kulttuurienvälinen kompetenssi asiakaspalvelutyössä - Kohti parempaa asiakaspalvelua Vuokatissa - : Kainuulaisten ravintolatyöntekijöiden näkemyksiä kulttuurin roolista asiakaspalvelussa

Kulttuurikompetenssi on liike-elämän ja koulutuksen termi tiedoille ja taidoille, jotka auttavat toimi-maan kulttuurien välisissä tilanteissa. Globaalistuva maailma haastaa palvelualan jatkuvasti. Samalla tavoin myös Vuokatti on tänä päivänä kansainvälisempi kuin koskaan. Monikulttuurisessa asiakaspalvelutilanteessa ei useinkaan tiedosteta mikä omassa, tai toisen käyttäytymisessä on kulttuurisidonnaista. Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmetodeja. Menetelmätriangulaatiota käytettiin tutkimuksen varmentamiseksi. Useamman menetelmän käytöllä parannetaan tutkimuksen luotettavuutta. Kokonaisuutena nyt tehdyllä tutkimuksella on tavoitteena vaikuttaa kolmeen alueeseen: (1) käytännön vuorovaikutustilanteiden toimintojen kehittymiseen Vuokatin alueella, (2) kyselyyn osallistuneiden ravintolatyöntekijöiden asiakaspalvelutoimintojen ymmärtämiskyvyn lisääntymiseen ja (3) itse toimintatilanteen, kansainvälisen asiakaspalvelutilanteen kehittymiseen kaikkia osapuolia tyydyttävämmäksi. Tutkimus aloitettiin esitutkimuksella. Esitutkimus kartoitti kulttuurienvälisen asiakaspalvelun tasoa ja sen monimuotoisuutta Vuokatissa. Esitutkimuksen tueksi tehtiin kolme teemahaastattelua loka-marraskuussa 2011. Esitutkimuksen kyselyn tulokset ja niistä johdettu teemahaastatteluiden analysointi, nosti esille kehitysehdotuksia kansainvälisen asiakaspalvelun tason parantamiselle Vuokatissa. Kehitysehdotuksia saatiin tiivistetysti viisi: yleinen kielitason ja kulttuurientuntemuksen parantaminen, vuokratyövoiman vähentäminen ja oman työvoiman lisääminen, oppisopimuskoulutuksen lisääminen sekä yritysten välisen yhteistyön lisääminen. Olennaista on myös asiakaspalveluhenkilökunnan oma benchmarking, opin ja mallin hakeminen muualta. Näistä saaduista kehitysehdotuksista oppisopimuskoulutus ja oman työvoiman lisääminen, ovat yhdistettävissä yhdeksi toimintasuunnaksi yritysten tulevaisuuden rekrytoinneissa.

Tallennettuna: