Haku

Virtuaalinavetan sisällön luominen ja suunnittelu

QR-koodi

Virtuaalinavetan sisällön luominen ja suunnittelu

Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella lisää sisältöä ja materiaalia virtuaalinavettaan. Virtuaalinavetta on Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän ammattiopiston netissä toimiva opetuspeli Peltosalmen koulutilan navetasta, jota on hankerahoituksen avulla kehitetty. Ensimmäinen hanke käynnistyi alun perin vuonna 2007 ja rahoittajana toimi Opetushallitus. Tällöin käynnistyi ns. virtuaalinavetta ykkönen. Virtuaalinavetta ykköstä seurasi vuonna 2008 virtuaalinavetta-2 jatkohanke. Virtuaalinavetta ykkösen ja kakkosen aikana toteutettiin netissä oleva, Java-alustalla toimiva kolmiulotteinen virtuaalinavetta, jota jokainen pääsee katsomaan: www.virtuaalinavetta.fi. Virtuaalinavetta ykkösen ja kakkosen aikana luotiin nettipeliin itse navetta sekä mallinnettiin eläimiä ja muuta sisältöä. Virtuaalinavetan navetta on tarkka jäljennös oikeasta Peltosalmen koulutilan navetasta. Virtuaalinavetta on suunniteltu antamaan pedagogista informaatiota luonnonvara-alan toisen asteen opiskelijoille. Ajatuksena oli luoda virtuaalinen opetuspaketti navettaympäristöstä, jossa opiskelija voisi saada tietoa navetasta ja lehmistä ilman, että hänen tarvitsee mennä sisälle oikeaan navettaan. Virtuaalinavetta voisi antaa opiskelijalle teoriassa mahdollisimman paljon siitä tiedosta, miten navettaympäristössä toimiminen käytännössä toteutetaan ja mitä siellä tulee huomioida. Virtuaalinavetta kolme käynnistyi vuoden 2011 alusta ja sen aikana luodaan lisää sisältöä virtuaalinavettaan. Opinnäytetyöni aiheena oli ideoida ja luoda virtuaalinavettaan sisältöä, joka tukisi virtuaalinavetan alkuperäisiä lähtötarkoituksia, eli luoda opetusmateriaalia toisen asteen luonnonvaraalan opiskelijoille. Pääpaino on eläinten hyvinvoinnissa sekä yleisissä navettatöissä, joita opiskelija suorittaa koulutusohjelman aikana. Pääpaino työssä on eläinten hyvinvoinnissa, sillä se on aihe, joka nostattaa aina tunteita ja on eläinten kasvattajan kannalta ratkaisevassa asemassa oleva tekijä. Tavoitteenani tässä opinnäytetyössä oli ideoida ja luoda pedagogista sisältöä virtuaalinavettaan, sekä tehdä siitä elävämmän näköinen. Nämä tavoitteet saavutettiin, kun lisäsin virtuaalinavettaan lehmiä ja muuta sisältöä tuomaan elävyyttä, sekä opetusmateriaalit, jotka löytyvät navetan kirjastosta.

Tallennettuna: