Haku

Rakennuksen ympäristön havainnollistaminen virtuaalimallin avulla

QR-koodi

Rakennuksen ympäristön havainnollistaminen virtuaalimallin avulla

Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Capisso Oy:lle rakennuksen ympäristöön keskittyvä virtuaalimalli ja samalla tutkia miten virtuaalimalli käytännössä tehdään. Opinnäytetyö on toteutettu siitä syystä että nykyiset rakennusalalla käytetyt ohjelmistot eivät pysty suoraan tarjoamaan tarpeeksi tehokasta ympäristönmallinnustyökalua, niinpä ratkaisua etsittiin virtuaalimallista, jonka teossa hyödynnetään peli- ja rakennusalan ohjelmistoja. Työn toimeksiantajan Capisso Oy:n lisäksi työssä yhteistyökumppaneina toimi Rakennusliike U. Lipsanen Oy ja Admino Technologies.

Aluksi opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia ohjelmistoja oli tarjolla virtuaalimallien tekoon. Oikeiden ohjelmistojen löydyttyä aloitettiin varsinainen virtuaalimallin tekeminen. Tässä työssä virtuaalimalli tehtiin käyttämällä ArchiCAD 16-, Blender 2.65-, Rocket client 2.4.1.2 -ohjelmistoja ja Meshmoon-palvelua.

Työn tuloksena saatiin aikaan virtuaalimalli sekä virtuaalimallin toteutuksen prosessikuvaus. Työn tuloksena voitiin todeta, että virtuaalimalleissa mallien koko yleensä kasvaa helposti liian suuriksi, mikä on rajoittava tekijä, pyrittäessä näyttävään lopputulokseen. Lisäksi todettiin, että virtuaalimallien toteutukseen löytyy monia eri ohjelmistoja ja että tässä työssä käytetyt ohjelmistot eivät olleet kaikkein edistyksellisempiä.

Tallennettuna: