Haku

Markkinatutkimus kylpylämatkailusta - Case Kylpylähotelli Kunnonpaikka

QR-koodi

Markkinatutkimus kylpylämatkailusta - Case Kylpylähotelli Kunnonpaikka

Tiivistelmä

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kylpylähotelli Kunnonpaikka, jonka toimeksiantona toteutimme markkinatutkimuksen ja sen osana kilpailija-analyysin kylpylähotelleista, jotka sijaitsevat 200 kilometrin säteellä Kuopiosta. Tavoitteena oli tutkia valittujen kylpylähotelleiden tuotteita ja palveluita internetsivuilta löytyvän tiedon perusteella sekä selvittää Internet-kyselyn avulla kylpylähotellien yleisiä näkemyksiä kylpylämatkailualalla viime vuosina tapahtuneista muutoksista, nykytilanteesta ja erityisesti tulevaisuuden näkymistä. Tutkimus toimii suunnan näyttäjänä Kylpylähotelli Kunnonpaikan oman toiminnan kehittämiselle tulevaisuudessa.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kirjoituspöytätutkimuksena, johon kerättiin tietoa pääasiassa teoriakirjoista, aikaisemmin aiheesta tehdyistä tutkimuksista sekä kylpylähotellien internetsivuilta. Teoreettisena viitekehyksenä olivat markkinatutkimuksen ja kilpailija-analyysin teoriakokonaisuudet. Lisäksi kuvataan kylpylämatkailua Suomessa ja Pohjois-Savossa ja tehdään katsaus kylpylämatkailun historiaan ja hyvinvointimatkailututkimuksiin. Selvitystä suomalaisen kylpylämatkailun historiasta oli tärkeää tehdä, kun tutkittiin kylpylämatkailussa tapahtuneita muutoksia, alan nykytilaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Suomalaiset hyvinvointimatkailututkimukset puolestaan antoivat teoreettista tietoa opinnäytetyölle tärkeistä aiheista ja tukivat opinnäytetyön tutkimustuloksia.

Empiirisenä osana toteutettiin tuote- ja palveluntarjonnan kartoittaminen internetsivujen perusteella sekä Internet-kysely kylpylähotelleiden johtotehtävävissä työskenteleville työntekijöille. Kyselyyn vastasi seitsemän kylpylähotellia. Markkinatutkimuksen sekä kilpailija-analyysin teoriat toimivat pohjana kyselylomakkeen suunnittelussa ja tutkimuksen toteutuksessa. Internetsivuilta löytyvä tieto sekä tutkimuksen vastaukset analysoitiin laadullisin menetelmin omia havaintoja ja päätelmiä tehden.

Tutkimustuloksina selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista kylpylähotelleista on suurille massoille ja erittäin laajoille asiakassegmenteille suunnattuja viihdekylpylöitä, jotka eivät suurelta osin erotu toisistaan tuotteiden ja palveluiden osalta, vaikka eroavaisuuksia joillakin osa-alueilla oli. Tutkimuksen perusteella Kylpylähotelli Kunnonpaikka on keskivahva kylpylähotelli kilpailijoihin nähden ja tasoaan parantaakseen ja kehittyäkseen Kunnonpaikan tulisi etenkin parantaa tilojaan yleisesti ja hyödyntää alueen potentiaalia palveluntarjonnassaan tehokkaammin.

Internet-kyselyn tutkimustuloksista voidaan lisäksi todeta, että tulevaisuudessa laajat asiakassegmentit tulevat hajoa-maan ja kylpylät erikoistumaan entistä enemmän kapeammille asiakassegmenteille. Hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden merkityksen odotetaan kylpylämatkailussa kasvavan ja wellness-ajattelun lisääntyvät, minkä vuoksi myös kyseisten tuotteiden tarjonta tulee kasvamaan ja uusia luksus-tuotteita lanseerataan kylpylähotellien markkinoille.

Tallennettuna: