Sökning

Seikkaillen ryhmässä! : Seikkailukasvatusopas yläkouluun

QR-kod

Seikkaillen ryhmässä! : Seikkailukasvatusopas yläkouluun

Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen lopputuloksena valmistui ”Seikkaillen ryh-mässä!”- niminen seikkailukasvatusopas yläkouluun. Yhteistyötahona prosessissa toimi Kauhajoen koulukeskuksen yläkoulu. Kauhajoen yläkoulun opetuksen perustana ovat eteläpohjalainen ja suomalainen kulttuuri sekä ympäristö.

Seikkailukasvatuksella tarkoitetaan seikkailullisia toimintoja hyödyntävää tavoitteellista, ohjattua sekä turvallista toimintaa. Toiminnan avulla tähdätään kokonaisvaltaisesti ihmisenä kehittymiseen. Seikkailukasvatuksen erilaiset menetelmät kehittävät ihmisen psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista itsetuntemusta. Lisäksi ne vahvistavat oma-aloitteisuutta, yhteistyötaitoja, rohkeutta, vastuun ottamista ja identiteetin rakentumista. Tässä opinnäytetyössä seikkailukasvatuksen tavoitteellinen toiminta on aloittavien 7. luokkalaisten ryhmäytyminen.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa seikkailukasvatusopas Kauhajoen koulukeskuksen yläkoulun opettajille sekä oppilaille. Oppaan alussa kerrotaan, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan, ohjaajan roolista sekä mitä tulee ottaa huomioon, kun seikkailukasvatusta aletaan suunnittelemaan. Oppaan harjoitteet on jaettu viiteen eri osaan. Seikkailukasvatuksella ja oppaan harjoituksien avulla on mahdollisuus saada aikaan hyvä luokkahenki ja toisiaan kannustava ryhmä.

Oppaan toteutus alkoi suunnittelulla ja jatkui kirjoittamisella sekä ulkoasun muokkaamisella. Lopuksi opas arvioitiin. Yhteistyötaholta saadun palautteen sekä oman arvion mukaan koen, että oppaasta tuli selkeä ja helppokäyttöinen. Tein oppaan sähköiseen muotoon, joten näin sitä voi hyödyntää myös muut seikkailukasvatuksesta kiinnostuneet. Lisäksi tein yhden paperisen version yläkoulun opettajien käyttöön. Oppaan käyttäjä saa tietoa seikkailukasvatuksesta sekä käyttöönsä erilaisia harjoituksia, jota voidaan toteuttaa pienillä resursseilla.

This work is a functional thesis. Its end result is named ”Adventuring in a group!" and is an adventure education guide for upper comprehensive school. Kauhajoki Upper Comprehensive School was the partner in the process. The bases for teaching in Kauhajoki Comprehensive School are the South Ostrobothnic and Finnish culture, as well as the environment.

Adventure education means adventurous activities utilizing focused, supervised and safe operations. It aims at holistic human development. The various methods of adventure education develop individuals’ mental, physical and social self-awareness. In addition, they reinforce individuals’ self-initiative, co-operation skills, courage, responsibility, and construction of identity. In this thesis, adventure education aims to group the starting seventh graders.

The aim of the thesis was to produce an adventure education guide for the teachers and students in Kauhajoki Upper Comprehensive School. At the beginning of the guide, the term adventure education is explained, as well as the supervisor’s role in the process, and what should be taken into account when planning adventure education. The exercises in the guide are divided into five different sections. Adventure education and the exercises in this guide help to create a good class spirit in a mutually supportive group.

Implementing the guide began with careful planning and continued with typing and modifying the layout. Finally, the guide was evaluated. According to the feedback received from the co-operative school as well as according to my own experience the guide became clear and easy to use. Guide is in electronic form, and therefore, it can be used by others interested in adventure education. In addition, one paper version was made for upper comprehensive school teachers. The user of this guide receives information about adventure education as well as access to a variety of exercises that can be implemented with limited resources.

Sparad: