Sökning

Kyselytutkimus verkkokauppojen käyttötottumuksista

QR-kod

Kyselytutkimus verkkokauppojen käyttötottumuksista

Verkkokaupan laajentuessa maailmanlaajuisesti nousee esiin tärkeitä kysymyksiä niiden toimivuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa Seinäjoen seudulla asuvien eri-ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten käyttötottumuksia ja mielipiteitä tämän päivän verkkokaupoista. Kaupanteon keskeisimpien toimintojen vertailu verkkokaupan ja perinteisen kaupan kesken erottaa selvästi kaupat toisistaan. Tietojen saamiseksi suoritettiin kyselytutkimus sekä sähköisesti että paperiversiona ja ne analysoitiin SPSS Statistics –ohjelmistolla. Tulosten perusteella verkkokaupan ja perinteisen kaupan väliltä valittaessa tär-keimpiä seikkoja ovat hinta, valikoima ja luottamus kauppaan. Molemmissa kauppatavoissa on omat vahvuudet ja heikkoudet. Yleinen mielipide verkkokaupoista oli hyvin positiivinen.

While e-commerce is increasing globally important questions about functionality and user-friendliness stand out. The objective of the thesis is to survey usage habits and opinions of people from all age groups and all life situations in Seinäjoki area concerning e-commerce today. Comparing essential functions between e-commerce and traditional stores divides them clearly. Inquiry surveys for gathering data were sent via e-mail and paper document. The data were analyzed by SPSS Statistics – software. Based on the results, the most important matters when, selecting between e-commerce and traditional stores, are price, range of items and reliability towards the store. Both ways of business have their own strengths and weaknesses. The general opinion about e-commerce was very positive.

Sparad: