Haku

Value Based Development of Marine Engine Auxiliary Equipment

QR-koodi

Value Based Development of Marine Engine Auxiliary Equipment

Prosessinohjaus ja komponenttien valinta on kriittinen osa-alue merimoottorin apulaitteiden toiminnassa. Tämä osa-alue ei aina saa tarvittavaa huomioita, koska näiden laitteiden valmistajat tekevät valmiita koneikkoja, jotka sopivat mahdollisimman monelle moottorivalmistajalle. Tämä voi johtaa vääriin komponenttivalintoihin, tai prosessin väärään ohjaukseen, mikä voi pahimmassa tapauksessa johtaa katastrofeihin, kuten räjähdyksiin tai ympäristöongelmiin meriliiketoiminnassa, jossa mukana voi olla tuhansia ihmisiä. Telakalla, joka rakentaa laivaa, ei välttämättä ole tarvittavaa tarkkuutta komponenttien valintaan ja systeemin ohjaukseen, kun rakennettavana on valtava laiva, jonka moottorin apulaitteet ovat vain hyvin pieni osa kokonaisuutta. Mitä isompi merimoottori on, sitä vähemmän tarvittavia apulaitteiden komponentteja on asennettu moottorin päälle. Tarvittavia apulaitteita asennetaan moottorin läheisyyteen, mutta ne eivät ole osa moottoritoimitusta. Merimoottorit rakennetaan vuosikymmeniksi, minkä johdosta on hyvin tärkeää valita kerralla oikeat komponentit ja ohjata niitä oikein, jotta järjestelmä toimii tulevat vuosikymmenet. Tämä työ sisältää asiakkaan näkökulmasta arvotarkastelua, jotta voidaan varmistaa, että molempien sekä telakan, että loppuasiakkaan vaatimukset on otettu huomioon merimoottorin apulaitteiden kehityksessä. Merimoottorien apulaitteista tehdyt koneikot, joita on kehitetty tämän työn aikana ovat osa Wärtsilän uuden meri-ja voimalaitosmoottoriportfolion kehitysprojektia. Koneikot on rajattu yhteen asiakassegmenttiin, risteilijöihin. Molempien asiakkaiden, telakan ja loppuasiakkaan, tarpeet ovat erilaiset, mutta molempien kannalta arvoa lisäävät toiminnot täytyy ottaa huomioon. Työssä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jota tuettiin teorialla arvoperusteisesta kehityksestä. Tutkimus keskittyi suuriin järjestelmiin, joita käytetään isoissa voimalaitoksissa ja laivoissa. Näiden arvoperusteinen kehitys on hankalaa, koska arvoa lisäävät toiminnot saattavat jäädä huomioimatta. Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että kehitys pitäisi järjestää funktioperusteiseksi varsinkin, jos tuoteportfolio on laaja tai monimutkaisia järjestelmiä on useita. Funktioperusteinen järjestelmä mahdollistaa asiakkaalle arvoa lisäävien funktioiden huomaamisen, sekä samojen komponenttien uudelleen käytön järjestelmän eri osissa.

Tallennettuna: