Sökning

Autokorjaamon laatujärjestelmän päivittäminen

QR-kod

Autokorjaamon laatujärjestelmän päivittäminen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua laadunhallintaan ja päivittää autokorjaamoalan yrityksen laatukäsikirja kuvaamaan yrityksen senhetkistä tilannetta. Laatu on yritysmaailmassa tärkeä tekijä yrityksen toiminnan kannalta ja laadukas toiminta mahdollistaa yritykselle hyvän kilpailuedun. Opinnäytetyö tehtiin Seinäjoen kaupungin alueella toimivalle, valtuutetulle Citroën- ja Peugeot-merkkikorjaamolle, Automeca Ay:lle. Laatukäsikirja muokattiin vastaamaan ISO 9001 -standardin vaatimuksia. ISO 9001 -standardi kuuluu kansainväliseen ISO 9000 -standardisarjaan ja se asettaa vaatimuksia laadunhallintajärjestelmälle. Korjaamon on mahdollista hakea myöhemmin sertifiointia laadunhallintajärjestelmälle. Viimeisin versio standardista ISO 9001 ilmestyi vuonna 2015. Laatukäsikirja on laadittu vuonna 1999 ja se sisältää kaikki korjaamon laadunhallintaan liittyvät dokumentaatiot. Opinnäytetyön tuloksena saatiin ajan tasalla oleva laadunhallintajärjestelmä. Laatukäsikirja on yrityksen johdolle hyödyllinen apuväline laadukkaan toiminnan tuottamisessa. Laatukäsikirja palvelee yritystä perehdyttämisessä ja työn suorittamisessa. Opinnäytetyö tehtiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana. Laatukäsikirjaa ei julkaista opinnäytetyön yhteydessä.

The purpose of the thesis was to learn about quality management and update the quality manual of a local car repair shop. Quality is an important part of business and with high quality a business can compete in the business world. The thesis was made by an order of an authorized Citroën and Peugeot service center Automeca Ay operating in the town of Seinäjoki. The quality manual was updated to meet with the specifications of the quality controll standard ISO 9001. This standard sets specifications for a quality management system, and it is a part of standard series 9000. The company can later apply a sertification based on this standard. The latest version of the standard ISO 9001 was released in 2015. The original quality manual was made in 1999, and it contains all the documents related to quality management. The final outcome of this thesis was a quality management system that was up-todate. The quality manual would be an important tool for the head of the company. It would help to create quality inside the whole company. The quality manual would serve the company through the orientation of new employees and when working. The thesis was made in autumn 2018 and spring 2019. The quality manual will not be published with the thesis.

Sparad: