Haku

Koulukuraattorin kohtaamisosaaminen yläkoulussa ja toisella asteella

QR-koodi

Koulukuraattorin kohtaamisosaaminen yläkoulussa ja toisella asteella

Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä tekijöitä koulukuraattorit ottavat huomioon kohdatessaan yläkoulun ja toisen asteen oppilaita ja opiskelijoita. Kohtaamisen tärkeys on sosiaalialalla erittäin ratkaiseva, ja siksi se on päätynyt tämän tutkimuksen pääpainoksi. Teoriaosuudessa käsitellään koulukuraattorin työnkuvaa, opiskeluhuoltoa, kohtaamisen erityispiirteitä, nuoren kehitystehtäviä, itsetuntoa sekä syitä, joiden vuoksi koulukuraattorille yleensä tullaan.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimuksessa on haastateltu kuutta koulukuraattoria, jotka toimivat yläkoulussa ja toisella asteella. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä on: Miten koulukuraattorit kuvaavat kohtaamisosaamistaan nuorten kanssa? Tutkimuksen tulokset on jaettu neljään kategoriaan, joiden kautta tarkastellaan kohtaamista koulukuraattorin työssä yläkoulussa ja toisella asteella. Tuloksista voidaan päätellä koulukuraattoreilla olevan ammattitaitoa nähdä kohtaaminen nuoren kanssa monipuolisesti ja osaamista käyttää tätä tietoa luodessaan hyvää kohtaamista. Koulukuraattorilla on oppilashuollossa erityislaatuinen roolinsa. Hän katsoo nuoren tilannetta kokonaisvaltaisesti. Tämän erityisen aseman vuoksi oli tärkeää tutkia kohtaamista juuri koulukuraattorin työssä.

Tallennettuna: