Sökning

Komiasti Opintiellä -hankkeen toiminta Sedulla koulupudokkuuden ennaltaehkäisyssä : Opiskelijoiden sekä henkilökunnan kokemuksia hankkeen vaikuttavuudesta

QR-kod

Komiasti Opintiellä -hankkeen toiminta Sedulla koulupudokkuuden ennaltaehkäisyssä : Opiskelijoiden sekä henkilökunnan kokemuksia hankkeen vaikuttavuudesta

Tämä opinnäytetyö tarkastelee Komiasti Opintiellä –hankkeen vaikuttavuutta koulutuskeskus Sedulla. Komiasti Opintiellä –hanke pyrkii koulupudokkuuden ennaltaehkäisyyn toisen asteen ammattiopinnoissa tukemalla nuoria tekemättä jääneiden tehtävien ja kurssien suorittamisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hankkeen vaikuttavuutta siihen osallistuneiden nuorten sekä Sedun henkilökunnan näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: miten hanke vaikutti opiskelijoiden suorittamattomien tehtävien edistymiseen, ja mitkä tekijät olivat vaikuttaneet siihen, etteivät nuorten opinnot edenneet opintosuunnitelman mukaisesti.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin 11 nuorta ja neljää henkilökunnan jäsentä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee nuoruutta, koulupudokkuutta ja sosiaalista tukea nuoren voimavarana. Pääkäsitteiden alle lukeutuu lisäksi teemoihin liittyviä käsitteitä, kuten elämänhallinta, nivelvaihe, oppilashuolto ja sosiaalinen pääoma.

Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin hankkeen toiminnan tärkeys. Nuoret kokivat hankkeen toimintaan osallistumisen erittäin mielekkäänä ja kannattavana opintojen edistymisen kannalta. Nuorten opiskelumotivaatioon vaikuttivat postitiivisesti sosiaaliset suhteet koulussa ja hankkeen toiminnasta saatu vertaistuki. Myös henkilökunta koki nuoren ohjaamisen hankkeen toimintaan tärkeänä uutena työvälineenä, jonka avulla tuetaan nuorta etenemään opinnoissaan. Henkilökunta korosti lisäksi nuorten puutteellisten elämänhallintataitojen lisäävän riskiä ajautua koulupudokkaaksi. Komiasti Opintiellä –hankkeen toiminta Sedulla koettiinkin hyödylliseksi nuorten elämänhallintataitojen kehittämisen, tekemättömien tehtävien suorittamisen ja aikuisen tuen saamisen kannalta.

This thesis examines the effectiveness of Komiasti Opintiellä -project at Vocational Education Centre Sedu. Komiasti Opintiellä -project is aiming to prevent students from dropping out of vocational education by supporting students to perform their uncompleted study tasks and courses. We research the effectiveness of this project by interviewing students and staff. Our first research question is, what kind of effect project had on finishing uncompleted study tasks from the view of students and staff. On our second research question we wanted to find out, which factors had effect on the fact that students´ studies did not progress according to curriculum.

We put our research in action by using qualitative research methods such as theme interviews. We interviewed 11 students and 4 staff members for our research. Theory section of thesis contain knowledge about youth, dropping out of school and social support as a resource. Under these headlines includes also terms that are important for themes such as life management, transition point, student care and social capital.

Our research brought up that Komiasti Opintiellä –project’s work is significant. Students feel that participating to projects activity is sensible and profitable act from the view of study progress. Youth motivation to study were affected positively by the social relations and peer support at school. Staff experienced that guiding student to participate projects activity was a new tool to work with youth. Staff underlined that inadequate life management skills add the risk of drifting to dropping out of school. Activity of Komiasti Opintiellä -project at Vocational Education Centre Sedu was experienced useful especially for developing life management skills of the youth, completing study task that aren’t ready and getting support from adults.

Sparad: