Haku

Studio- ja konserttiliveäänitteen erot : äänittämisen, miksaamisen ja taiteellisen tuottamisen metodit ja periaatteet

QR-koodi

Studio- ja konserttiliveäänitteen erot : äänittämisen, miksaamisen ja taiteellisen tuottamisen metodit ja periaatteet

Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia konserttiliven taltioimisen ja studioäänittämisen, sekä näiden miksauksien eroja. Vaikka kummassakin tapauksessa on teknisesti kyse samasta asiasta, käytännön tasolla niissä on paljon eroja. Äänitteen tunnelma ja vaikutelma on sidonnainen moneen muuhunkin asiaan, kuin oikein valittuihin mikitystekniikoihin ja akustisesti ammattimaisiin tiloihin.

Kirjallisessa osiossa käsittelin näiden keskenään erilaisten lähestymistapojen teknistä ja taiteellista toteutusta vaiheittain. Toin esiin paljon omia kokemuksia ja tekemisen kautta opittuja asioita, sekä hyväksi todettuja ratkaisuja.

Työn mediaosuutena oli kaksi äänitettä, jotka edustavat kumpaakin työtapaa. Suurin osa kirjallisesta läpikäynnistä viittasi näihin kahteen teokseen, mutta toin esiin myös esimerkkejä aikaisemmista kokemuksistani.

Kuten aluksi olin odottanutkin, työtavoissa ilmeni runsaasti teknisiä samankaltaisuuksia. Ajatusmaailman ja suhtautumistavan tärkeys kuitenkin korostui yli odotusten. Äänittäminen voi olla teknisempää kuin miksaaminen, mutta äänittäjän kyky toimia ihmisten kanssa ja tehdä kauaskantoisia ratkaisuja vaikuttaa suoraan lopullisen tuotteen laatuun. Miksaamisen olen oppinut näkemään yhä enemmän ensisijaisesti taiteellisena prosessina, kuin teknisenä toteuttamisena.

Tallennettuna: