Haku

Vertaisarvioinnin käyttömahdollisuudet koulumaailmassa

QR-koodi

Vertaisarvioinnin käyttömahdollisuudet koulumaailmassa

Hankkeessa selvitettiin vertaisarvioinnin käyttöä työssäoppimisprosessin laadunvarmistuksessa ja oppimisen arvioinnissa. Tavoitteena oli selvittää kuinka vertaisarviointia voidaan hyödyntää koulumaailman erilaisissa arvioinneissa. Hankkeessa perehdyttiin vertaisarviointiprojektiin, joka on toiminut Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymän alueella. Projektissa vertaisarviointia käytettiin työssäoppimisen prosessin laadun varmistamiseen. Arviointi suoritettiin Eurooppalaisen vertaisarvioinnin periaatteiden mukaan, jonka prosessikuvaus on esitelty hankkeessa. Projekti on ollut antoisa ja kehittävä kokemus sekä arvioijille että arvioitaville. Ainakin palautekeskusteluissa on syntynyt kehittävää keskustelua työssäoppimisen prosessista. Kehittämiskohteita ja vahvuuksia on arvioinnin tuloksena löytynyt kaikista arvioinnin kohteista. Lisäksi kehittämishankkeessa syvennyttiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun luonnonvara-alan opettajan ja opiskelijoiden kokemuksiin vertaisarvioinnista. Opettajaa haastateltiin henkilökohtaisesti. Opiskelijat kertoivat mielipiteitään vertaisarvioinnista sähköpostitse. Mielipiteet vertaisarvioinnista vaihtelivat opiskelijoiden kesken melko paljon. Jotkut kokivat vertaisarvioinnin mielekkääksi ja innostavaksi. Osalle vertaisarvioinnin tekeminen oli suorastaan tuskallista ja jotkut jopa jättivät sen kokonaan tekemättä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että enemmistö piti vertaisarviointia hyvänä oppimismenetelmänä, varsinkin opintojen myöhäisemmässä vaiheessa. Itsearviointi, vertaisoppiminen ja vertaisarviointi muodostavat erinomaisen kokonaisuuden oppimiseen, kun motivaatio on kohdallaan ja opetusryhmässä on positiivinen, kannustava sekä avoin ilmapiiri.

Tallennettuna: