Haku

Lisäarvoa luonnosta : selvitys luonnonmukaisen värjäysaineen lisäarvon merkityksestä pakkausalalla

QR-koodi

Lisäarvoa luonnosta : selvitys luonnonmukaisen värjäysaineen lisäarvon merkityksestä pakkausalalla

Ilmastonmuutos ja kuluttajien kasvava tietoisuus ekologisia arvoja kohtaan on huomattu yrityksissä. Yritykset vastaavat haasteeseen ja tarjoavat asiakkailleen ekologisemmin valmistettuja tuotteita. Ekologisuuden merkitys yritysten kilpailu-keinona on kasvanut.

Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Natural Indigo Finland Oy, joka valmistaa luonnonmukaista värjäysainetta. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää markki-nointitutkimuksella, millaista lisäarvoa luonnonmukainen värjäysaine toisi pak-kausalalla toimiville yrityksille Suomen markkinoilla. Toimeksiantajan tuote on uusi ja sen markkinointiin ja kehitykseen yritys tarvitsee tietoa kohdemarkkinoilta. Tämän markkinointitutkimuksen tarkoitus oli kerätä tämän hetken tietoa markkinoilta Natural Indigo Finland Oy:n päätöksenteon tueksi ja edistää yrityksen markkinointia. Tutkimuksen tulokset olivat suuntaa antavia toimeksiantajan toiminnan edistämiseksi.

Käyttämäni tutkimusmenetelmä oli laadullinen markkinointitutkimus. Haastatteluiden kysymykset olivat puolistrukturoituja. Haastattelukysymykset olen suunnitellut analysoinnissa käyttämäni kolmen teeman mukaisesti. Kolme teemaa tarkastelivat haastateltavien yritysten suhdetta niiden asiakkaisiin, haastateltavien yritysten suhdetta tuotteeseen ja haastateltavien yritysten omiin toimintoihin ja arvoihin. Haastateltavia yrityksiä oli tutkimuksessa kolme ja olen valinnut haastateltavat oman harkinnan mukaan.

Tutkimus selvitti, että luonnonmukainen värjäysaine toisi haastatelluille yrityksille lisäarvoa lisäämällä niiden kilpailukykyä markkinoilla sekä vahvistaisi yritysten arvoja ekologisesti ja eettisesti. Se toisi lisäarvoa myös yritysten brändäykseen ja markkinointiin. Tutkimus osoitti, että merkittävin luonnonmukaisen värjäysaineen lisäarvoa tuova ominaisuus on biopohjaisuus, joka oli merkittävä motivaation lähde yritysten omissa arvoissa ja asiakkaiden tarpeissa. Värjäysaineen luonnonmukaisuuden lisäarvoa tuottava merkitys sisältyi brändäyksellä viestittävään mielikuvaan yritysten ympäristöystävällisestä arvomaailmasta.

Tallennettuna: