Sökning

Matkaoppaat-tosi-tv-sarjan välittämä mielikuva matkaoppaan työstä

QR-kod

Matkaoppaat-tosi-tv-sarjan välittämä mielikuva matkaoppaan työstä

Opinnäytetyön aiheena on millaisen mielikuvan Matkaoppaat -tosi-tv-sarja välittää katsojilleen matkaoppaan työstä. Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus siihen millaisen mielikuvan televisiosarja Matkaoppaat antaa katsojilleen matkaoppaan työstä, pidetäänkö Matkaoppaat-sarjaa realistisena, haluaako useampi sarjaa katsonut Deturin matkaoppaaksi ja onko sarja muuttanut vastajien käsitystä matkaoppaan työstä. Työn tarkoituksena oli kerätä realistista tietoa matkaoppaan työstä, jota matkaoppaaksi haluavat ja muut voivat hyödyntää.

Opinnäytetyön teoriana käytettiin medialukutaitoa, mielikuvan luomisen mallia sekä asiakaspalvelun jaottelua. Aineistoa kerättiin Facebookissa sähköisen kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake laitettiin halutuille sivuille Facebookissa. Kyselylomake lähetettiin osalle vastaajista myös henkilökohtaisesti Facebookin kautta, muun muassa matkaoppaana toimineille henkilöille.

Kyselylomakkeeseen saatiin 84 vastausta. Suurin osa vastaajista oli nuoria aikuisia naisia. Vastaajista yhdeksän oli toiminut matkaoppaana, mutta kukaan ei ollut työskennellyt Deturilla. Tulosten mukaan Matkaoppaat-sarja on antanut matkaoppaan työstä melko vaativan, rankan ja monipuolisen kuvan. Matkaoppaan työtä ei pidetty niinkään palkitsevana. Vastaajat pitivät sarjaa realistisena, mutta harva halusi Deturin matkaoppaaksi, ainakaan Matkaoppaat-sarjan innoittamana.

Matkaoppaan työssä tärkeimpinä asioina pidettiin asiakaspalvelutaitoja, ongelmanratkaisukykyä ja vuorovaikutustaitoja. Kaksi tärkeintä asiakaspalvelutehtävää olivat asiakkaan auttaminen ja asiakkaan kohtaaminen positiivisella asenteella. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että sarja antaa hyvän kuvan matkaoppaan työstä. Tutkimuksella saatiin selville millaisen mielikuvan Matkaoppaat-sarja välittää matkaoppaan työstä katsojilleen. Usean mielikuva matkaoppaan työstä muuttui katsottuaan Matkaoppaat-sarjaa.

The purpose of this thesis was to examine what kind of impression reality show Matkaoppaat gives people about working as a travel guide. The study aimed to answer the four questions, what kind of impression people received from the reality show about working as a guide, if the program was considered realistic, if people were more interested in working as a travel guide for Detur and if peo-ple´s opinion about working as a guide changed after seeing this program. The aim was to give realistic information on the work of the travel guide.

The study was carried out with the help of electronic survey which was placed on Facebook. The survey was also sent personally to some who had been worked as travel guides. Theory section of this thesis consist of media literacy, image creation model and customer service breakdowns.

The survey gathered 84 responses. Most of the respondents were young adult women. Nine of the respondents have been working as travel guides but no one had been working as Deturs travel guide. According to the results, travel guide work is considered to be quite demanding, hard and versatile but not so much rewarding. The program is considered to be realistic but only a few would like to work as a travel guide.

Customer service skills, problem solving skills and interpersonal skills were mentioned to be the most important aspects in the work of a travel guide. Two of the most important customer service requirements for a travel guide were to help the customers and face customers with a positive attitude. Respondents thought that an adequate picture of the work of a travel guide was conveyed through the program. The study answered to all the questions which were asked. The impression many of the respondents had of the travel guide´s work was transformed after seeing the program Matkaoppaat.

Sparad: