Haku

SÓ ALEGRIA! : Afrobrasilialainen rumpuryhmäprojekti Tampereen konservatorion musiikin perusteiden oppilaiden kanssa lukuvuonna 2010–2011

QR-koodi

SÓ ALEGRIA! : Afrobrasilialainen rumpuryhmäprojekti Tampereen konservatorion musiikin perusteiden oppilaiden kanssa lukuvuonna 2010–2011

Opinnäytetyöni oli projekti, jossa kokosin Tampereen konservatorion oppilaista afrobrasilialaista musiikkia soittavan rumpuryhmän. Tarkoituksenani oli selvittää onko brasilialaisen rumpuryhmän idea toteutettavissa suomalaisen lapsiryhmän kanssa. Halusin tutustuttaa oppilaat vieraan kulttuurin musiikkiin ja selvittää, minkälaisia haasteita oppiminen toisi klassisen musiikin harrastajille. Ennen kaikkea halusin välittää musiikin energisyyden ja yhdessä soittamisen ilon oppilailleni. Projekti toteutettiin 29.10.2010–10.4.2011. Siihen osallistui kaksi 10 oppilaan ryhmää: musiikin perusteiden 7-vuotiaiden ja 8-vuotiaiden ryhmät. Rummutusharjoitukset pidettiin pääsääntöisesti musiikin perusteiden tuntien yhteydessä kahdesti kolmen viikon sisällä. Oppiminen tapahtui kuulonvaraisesti ja mallioppimisen avulla. Nuotteja ei käytetty projektin aikana lainkaan.

Projekti oli oppilaiden keskuudessa pidetty. Jokainen heistä oppi soittamaan oman rytminsä. Harjoitusten edetessä ryhmästä tuli yhtenäinen, ja oppilaat oppivat kuuntelemaan rytmien harmoniaa. Projektin päättäneet esitykset sujuivat hyvin. Oppilaat pitivät esiintymisestä ja nauttivat omien taitojensa näyttämisestä yleisölle.

Mielestäni projektille asettamani tavoitteet saavutettiin, ja onnistuin tuottamaan oppilaille ainutlaatuisen kokemuksen. Pidemmällä aikavälillä olisi kiinnostavaa seurata, millaisia vaikutuksia rumpuryhmätoiminnalla olisi oppilaiden instrumentti- sekä musiikin perusteiden opiskeluun. Projektin toteutustapa ei ollut kaikkein käytännöllisin, ja siirtäisinkin rumpuryhmätoiminnan pois musiikin perusteiden opetuksen yhteydestä omaksi kokonaisuudekseen siitä kiinnostuneille oppilaille.

Tallennettuna: