Haku

Nuorten seksielämän trendit : Projektiluontoinen seksuaalikasvatus

QR-koodi

Nuorten seksielämän trendit : Projektiluontoinen seksuaalikasvatus

Opinnäytetyö käsittelee nuorten seksielämän trendejä ja projektiluontoista seksuaalivalistusta. Työn tarkoituksena oli järjestää projekti yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisokeskusten kanssa järjestämällä keskusten nuorille seksuaalikasvatuksellisia iltoja, ”seksi-iltoja”. Opinnäytetyön ja projektin tavoitteena oli lisätä nuorisokeskuksissa käyvien nuorten seksuaalitietoutta. Tehtävinä oli selvittää, mistä nuoret saavat tietoa seksuaalisuuteen liittyen, millaista lisätietoa he haluavat ja minkä tyyppistä seksuaalivalistusta nuoret itse haluaisivat saada. Seksi-iltoihin osallistui noin 250 12–18-vuotiasta nuorta, joista 190 täytti palautekyselyn. Työstä on jätetty pois yksilöidyt tiedot nuoriso-keskuksista yksityisyydensuojan parantamiseksi.

Nuorille tehdyn palautekyselyn mukaan yli puolet nuorista koki läpikäydyt asiat itselleen ajankohtaisiksi ja noin kolmannes koki tarvitsevansa lisätietoa. Nuorten vastauksista kävi ilmi, että osa nuorista ei ole puhunut koulussa terveydenhoitajan kanssa seksuaaliasioista ollenkaan ja noin viidenneksellä ei ollut yhtään turvallista aikuista, kenelle puhua seksistä. Osalle nuorista kaverit, sisarukset tai internet olivat ainoita tiedonlähteitä seksuaalisuuteen liittyen. Nuoret saivat useimmiten tietoa seksuaalisuuteen liittyvistä asioista kouluterveydenhoitajalta. Seuraavaksi eniten tietoa he saivat internetistä, opettajilta, kavereilta ja vanhemmilta.

Nuorten esittämät kysymykset ja heidän kirjoittamansa palaute vastasivat hyvin siihen, millaista lisätietoa nuoret haluavat seksistä: nuoret haluavat suoraa puhetta, avoimuutta, hyvää tietoa ja käytännön kokemuksia. He haluavat kysyä asioita vapaasti ja saada vastauksia kaikenlaisiin kysymyksiin. Nuoret pitävät siitä, että he saavat konkreettisesti nähdä esimerkiksi kuvia sukupuolitautien vaaroista. Se, minkä tyyppistä seksuaalivalistusta nuoret haluavat, esimerkiksi yksin vai ryhmissä tai itsenäisesti lukien vai opetettuna, vaihtelee suuresti. Nuorten itsensä kysymät kysymykset seksuaalisuuteen liittyen ja heidän antamansa palaute kertovat seksuaalikasvatuksen tarpeellisuudesta.

Opinnäytetyö osoittaa, että seksuaalikasvatuksen tulisi olla moniulotteista ja siinä tulisi käyttää eri menetelmiä. Toimenpide-ehdotuksena on antaa nuorisokeskuksissa työskenteleville ohjaajille lisäkoulutusta seksuaalikasvatuksesta ja toisaalta suositella säännöllisen seksuaalivalistuksen pitämistä nuorille myös koulun ulkopuolella.

Tallennettuna: