Haku

Väylävakoilukyvyn ylläpito ja kehittäminen

QR-koodi

Väylävakoilukyvyn ylläpito ja kehittäminen

Opinnäytetyön aihe oli väylävakoilukyvyn kehittäminen ja ylläpito. Väylävakoilu tarkoittaa laitteiden välillä kulkevien sanomien tutkimista. Tähän tarkoitukseen NH90-kokoonpanossa on ohjelma nimeltä Artist.

Helikopterin sisältämät erilaiset laitteet kytkeytyvät toisiinsa erilaisten väylien avulla. NH90-kuljetushelikopterissa on useita erilaisia väyliä kuten esimerkiksi Arinc429, Mil-bus 1553b ja RS-422, mutta tässä opinnäytetyössä keskityn Arinc429 ja Milbus 1553b -väyliin. Nämä kaksi väylää ovat NH90-helikopterissa yleisimmin käytössä. Opinnäytetyössä kerron näiden kahden väylän toimintaperiaatteet, sanomasisällöt ja sanomamuodot.

Arinc429-väylä on topologialtaan tyypillinen yksisuuntainen ”point-to-point” -väylä, sen sanomat sisältävät 32 bittiä. Sanoman datakenttä saattaa olla binääri-, BCD- tai dis-kreettimuodossa.

Milbus 1553b -väylän toiminta perustuu kysely/vastaus-periaatteeseen. Väylä on kahdennettu, kaksisuuntainen tiedonsiirtoväylä, jolla on hyvä häiriönsietokyky. Väylän pääkomponentit ovat väyläohjain, etäterminaali ja väylävalvoja.

Väylien toiminnan selvittäminen oli tärkeä osa opinnäytetyötä, jotta osasin selvittää Artist- ohjelman tietokantojen eli databasen toiminnan. Artist on tietokoneohjelma, jolla pystyy reaaliaikaisesti lukemaan ja tulkitsemaan väylällä liikkuvat sanomat.

Kirjoitin ohjeen Artist-ohjelman käytöstä ja asentamisesta. Opinnäytetyössä on myös pohdittu muiden ohjelmien soveltuvuutta ja soveltamista NH90-kuljetushelikopterin väylien vakoiluun, sekä näiden tärkeimpiä ominaisuuksia ja niihin liittyviä ongelmia.

Työhön liittyvät liitteet ja osa kuvaajista on luokiteltu luottamukselliseksi ja ne ovat toimitettu ainoastaan Patrialle.

Tallennettuna: