Haku

Finnas palvelut Oy:n palvelutarjooman kehittäminen

QR-koodi

Finnas palvelut Oy:n palvelutarjooman kehittäminen

Tämän työn tavoite on kehittää Finnas Palvelut Oy:n palvelutarjoomaa siten, että olemassa olevien asiakkuuksien arvoa on mahdollista kasvattaa. Tämän työn tarkoituksena on löytää uusia ideoita lisäpalveluista, joiden avulla Finnas Palvelut Oy pystyy kehittämään palvelutarjoomaansa. Näiden tavoitteiden onnistumisen tarkasteluun Finnas Palvelut Oy on valinnut kaksi mittaria, jotka ovat sopimussiivousasiakkaiden sopimusten jatkuvuuden kesto ja asiakkuuksien euromääräinen kasvu. Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelusta, palvelun laadusta ja palvelutarjoomasta.

Aineistonkeruumenetelmäksi valitsin henkilöhaastattelun. Teemahaastattelu tarkoittaa puolistrukturoitua haastattelua, jossa haastattelun aihepiiri on tiedossa, mutta kysymyksillä ei ole tarkkaa järjestystä eikä systemaattista muotoa. (Hirsjärvi, Hurme 2001, 203.) Yksilöhaastattelut toteutin jakamalla aiheet teemasanoihin, joiden avulla haastattelua ohjattiin oikeisiin aihepiireihin. Haastattelussa ei noudatettu ennalta määrättyä järjestystä, vaan se eteni keskustelunuomaisesti haastateltavan ja haastattelijan vuorovaikutuksessa ja näin ollen se jätti myös tilaa lisäkysymyksille. Myös haastateltavalla oli mahdollisuus laajentaa vastauksia halutessaan.

Haastatteluiden tuloksien tarkastelussa kävi ilmi, että palveluista ruuanlaitto toistui useaan otteeseen sekä asiakkaiden että työntekijöiden keskuudessa. Asiakashaastateltavista osa lupasi jo haastattelutilanteessa, että tilaa kyseisen palvelun, mikäli se tulee tuotantoon. Työntekijät myös mainitsivat, että heillä olisi halua ja osaamista toteuttaa näitä palveluita. Tämän tiedon pohjalta yrityksen johto teki päätöksen, että kyseisiä palveluita lähdetään tuotteistamaan. Tuotteistus on edennyt siten, että valikoiduille asiakkaille on tarjottu näitä uusia palveluita kokeiluluonteisesti. Yritys käy heidän kanssaan kerran kuukaudessa palautekeskustelua palvelun toimivuudesta ja siitä, onko asiakkailla jotain toivomuksia tai kehittämisajatuksia. Tavoite on, että Finnas Palvelut Oy saa näiden uusien palveluiden tuotteistuksen valmiiksi siten, että kun vuoden 2014 hinnastot julkaistaan niin myös niiden hinnat ja palvelukuvaus löytyvät sieltä.

Tallennettuna: