Haku

Eltel Suomen vastuullisuuden kehitys- ja vastuullisuusohjelma

QR-koodi

Eltel Suomen vastuullisuuden kehitys- ja vastuullisuusohjelma

Tämä opinnäytetyö on kuvaus Eltelin vastuullisuuden ja vastuullisuusohjelman kehityksestä vuosina 2019–2022. Vastuullisuus on tullut jäädäkseen osaksi yhteiskuntaa, mutta myös yritysmaailmaa. Aiemmin vastuulliset yritykset erottuivat edukseen. Nykyään yritykset, jotka eivät jollain tasolla ole integroineet vastuullisuutta arvokseen, saattavat näyttää huonoilta työntekijöiden, sijoittajien ja asiakkaiden näkökulmasta. Monet yritykset ovatkin lähteneet mukaan vastuullisuuden kilpajuoksuun ja tuovat sillä lisäarvoa liiketoiminnalleen. Lisäarvoa tuovat muun muassa työntekijöiden arvostus ja hyvinvointi, uudet liiketoimintamahdollisuudet, hyötyminen tarjouskilpailussa, markkinoiden ohjailu ja vastuullinen brändiarvo.

Eltelin lähtökohta vastuullisuuteen tuli sijoittajien ja julkisten aloitteiden kautta. Vastuullisuutta Eltelissä ohjaavat muun muassa EU:n taksonomiauudistus, SBT- aloite, CDP-projekti sekä YK:n kestävän kehityksen ohjelma. Näihin sitoutuminen aloitti myös pakollisen vastuullisuuden mittaamisen. Mittaaminen johtaa seurantaan, ja tulosten analysointi ja niihin vaikuttaminen vaativat johtamista. Tässä opinnäytetyössä käsitellään sitä, mitkä kaikki tekijät vastuullisuuden takana vaikuttavat ja miten yritys voi lähteä kohtaamaan niitä. Ennen sitä on tärkeää analysoida nykytilanne, riskit ja mahdollisuudet sekä tehdä tiekartta tavoitteista, joihin halutaan päästä.

Luvussa neljä käydään läpi, miten vastuullisuus voidaan rakentaa menestyksekkäästi osaksi yrityksen visiota, missiota ja strategiaa. Osa yrityksistä kokee haasteita vastuullisuuden muutosjohtamisessa, tai vastuullisuus jää pintapuoleiseksi viherpesuksi. Vastuullisuuden strategiaa tuleekin lähestyä konkreettisen mallin kautta. Pelkkä strategia ja vastuullisuuden integrointi osaksi johtamista eivät riitä, vaan vastuullisuutta tule myös mitata, seurata ja johtaa.

Osana tätä opinnäytetyötä tehtiin myös haastattelututkimus vastuullisuuden kehityksestä Eltelin eri tukifunktioiden osalta. Näiden tulosten perusteella vastuullisuus saatiin hyvin jalkautettua Elteliin vuosien 2019–2022 aikana ja Eltel nähdään selkeänä vastuullisuuden markkinajohtajana alallansa. Tämän opinnäytetyön ansiosta vastuullisuus saatiin jäsenneltyä selkeäksi kokonaisuudeksi, jota voidaan tulevaisuudessa johtaa yhtenä strategian osa-alueena. Myös muut yritykset voivat hyödyntää Eltelin lähestymistapaa oman vastuullisuusohjelman ja strategian menestyksellisessä luomisessa.

Tallennettuna: