Haku

Mikä motivoi myyjiä ja luovan alan tekijöitä?

QR-koodi

Mikä motivoi myyjiä ja luovan alan tekijöitä?

Tämä opinnäytetyö tehtiin osana kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen sekä mediatuottamisen koulutusohjelmaa. Tutkimuksessa käsiteltiin myynnin ja luovan alan motivaatiotekijöitä sekä palkitsemismalleja.

Monella saattaa olla myyntityöstä käsitys, että sitä tehdään pelkästään rahan takia. Puolestaan luova ala yhdistetään usein kutsumusammattiin. Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä motivoi myynnin ja luovan alan ammattilaisia ja miten palkitsemisella on vaikutusta työmotivaatioon.

Tutkimusaineisto koostui laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 72 myynnin ja luovan alan ammattilaista. Kyselytutkimus sisälsi 22 kysymystä motivaatiosta ja palkitsemisesta. Laadullinen tutkimus puolestaan suoritettiin kahdeksalla teemahaastattelulla. Saadut kyselytutkimuksen tulokset analysoitiin ja sen avulla muodostui tutkimuksessa käytetyt tilastot. Teemahaastatteluiden avulla saimme tarkempia vastauksia ja pääsimme niissä keskustelemaan aikaisemmin kerätyistä tilastoista.

Tutkimuksessa selvitettiin miten myynnin ja luovan alan ammattilaiset motivoituvat aineellisesta palkitsemisesta. Tuloksista ilmeni, että aineellinen palkitseminen motivoi sekä myyjiä että luovan alan ammattilaisia. Suurin poikkeavuus tuloksista liittyi siihen, motivoiko pelkästään raha heitä työssään. Tutkimuksessa käsiteltiin myös itsemääräämisteoriaa, jonka avulla selvitimme, mistä myynnin ja luovan alan ammattilaiset motivoituvat.

Johtopäätökset tutkimuksesta osoittavat, että molempien alojen ammattilaiset tarvitsevat palkitsemista säilyttääkseen työmotivaation. Toimialoilla oli kuitenkin eroavaisuuksia siinä, millainen palkitseminen koetaan motivoivaksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää jatkotutkimuksissa esimerkiksi silloin, kun halutaan tutkia myynnin ja luovan alan motivoimista ja palkitsemisesta.

Tallennettuna: