Haku

Taysin haavakeskuksen polikliinisen toiminnan käynnistäminen

QR-koodi

Taysin haavakeskuksen polikliinisen toiminnan käynnistäminen

Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) on käynnissä uudistamisohjelma 2020, jolla tavoitellaan tuottavuuden ja vaikuttavuuden lisäämistä toimintatapoja muuttamalla sekä uusilla tilaratkaisuilla. Tämä opinnäytetyö on osa haavakeskus-hanketta, joka kuuluu uudistamisohjelmassa sisätautien vastuualueen suunnittelukokonaisuuteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa henkilöstön näkemyksiä haavakeskuksen polikliinisen toiminnan suunnittelussa huomioitavista asioista ja luoda pohja haavakeskuksen toiminnalliselle suunnitelmalle. Tutkimuksessa haettiin vastauksia toiminnan suunnittelussa huomioitaviin asioihin ja haavakeskukseen soveltuvista polikliinisen hoidon toimintamalleista. Tutkimuksen tavoitteena oli helpottaa haavakeskuksen toiminnallisen suunnitelman työstämistä, uusien tilaratkaisuiden suunnittelua ja polikliinisen toiminnan käynnistämistä.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla huhtikuussa 2014 Taysin sisätautien-, iho- ja sukupuolitautien- sekä plastiikkakirurgian yksiköistä haavahoidon asiantuntijoilta (N=6). Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Haavakeskuksen polikliininen toiminta jakautui tutkimustuloksissa eri vaiheisiin, joihin suunnittelussa huomioitavat asiat pohjautuivat. Ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin toiminnalle lähtökohdat, johon tutkimuksessa yhdistyi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Palveluja elämän tähden -strategia, kroonisten haavapotilaiden hoidon turvaaminen sekä potilaan kokonaisvaltainen hoito. Haavakeskuksen toiminnan suunnitteluvaiheessa oli huomioitava hoitoprosesseihin, henkilöstöön, vastaanottotoimintaan sekä tilaratkaisuihin liittyvät asiat. Toteuttamisvaiheeseen puolestaan sisältyi toiminnan käynnistämiseen, henkilöstön työnkuvaan, moniammatilliseen tiimityöhön, potilaan vastaanottokäyntiin sekä yhteistyöhön yhdistyvät seikat. Arviointi- ja kehittämisvaihe rakentui toiminnan hyödyistä ja jatkuvasta parantamisesta.

Tulokset osoittivat, että haavakeskuksen poliklinikalle soveltuvia toimintamalleja ovat moniammatillinen vastaanotto-, lääkäri-hoitajavastaanotto-, hoitajavastaanotto- ja puhelinvastaanottomalli. Tämän tutkimuksen perusteella haavakeskuksen polikliinisen toiminnan suunnitteluun tulee panostaa, koska se on perusta hyvälle toiminnalle. Tämä tutkimus toimii pohjana haavakeskuksen toiminnalliselle suunnitelmalle ja tutkimustulosten pohjalta kroonisten haavapotilaiden hoitoon liittyvää toimintaa voidaan alkaa jo uudelleen organisoimaan. Samalla helpotetaan haavakeskuksen polikliinisen toiminnan käynnistämistä.

Tallennettuna: