Haku

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : KLT-koulutuksen kampanja

QR-koodi

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen : KLT-koulutuksen kampanja

Opinnäytetyössä pyrittiin tehostamaan Turun ammattikorkeakoulu Oy:n palveluliiketoiminnan asiakashankintaa ja markkinointia digitaalisen markkinoinnin työkalujen avulla. Työssä etsittiin toimeksiantajan kannalta sopivimmat digitaalisen markkinoinnin kanavat ja toimenpiteet KLT-tutkintoon valmentavan koulutuksen kohderyhmän tavoittamiseksi.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sähköpostimarkkinoinnin, Google AdWords -mainonnan, Facebook-markkinoinnin, verkkosivuoptimoinnin sekä webanalytiikan hyödyntämistä koulutuspalveluiden markkinoinnissa. Teoriaosuudessa keskityttiin erityisesti yhteen digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä markkinointikanavista, Google AdWords mainontaan. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin digitaalista markkinointia käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä verkkoartikkeleita alan arvostettujen yritysten ja asiantuntijoiden verkkoartikkeleita.

Kehittämistutkimuksena toteutetun työn empiirinen osuus rajattiin käsittämään digitaalisen markkinointikampanjan suunnitteluvaiheen, kampanjan toteutuksen ja tulosten analysoinnin. Toimenpiteiden testaamiseen ja tehostamiseen ei ollut mahdollisuutta kireän aikataulun vuoksi.

Toteutetun digitaalisen markkinointikampanjan vaikutukset jäivät vähäisiksi koulutuksen osallistujamäärän osalta. Markkinointikampanja lisäsi kuitenkin selkeästi markkinoidun koulutuksen sivustoliikennettä ja muiden kanavien käyttäjätapahtumia, joten kampanjan havaintoja voitiin hyödyntää digitaalisen markkinoinnin toimintaohjeistuksen kehityksessä. Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle profiloitu, konkreettinen toimintaohjeistus, joka pohjautuu kehittämistutkimuksen analyysin pohjalta syntyneisiin kehitysideoihin.

Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että ilman strategiaa ja riittäviä resursseja, digitaalinen markkinointi itsessään ei ratkaise asiakashankinnan tai markkinointisisällön haasteita. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle rungon koulutuspalveluiden digitaalisen markkinoinnin strategian laadintaan sekä työkaluja tuloksellisen digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseksi tulevaisuudessa.

Tallennettuna: