Haku

INR-klinikan toimintamallin kuvaus Huittisten terveyskeskuksessa

QR-koodi

INR-klinikan toimintamallin kuvaus Huittisten terveyskeskuksessa

INR-klinikan perustaminen Huittisten terveyskeskuksessa tuli ajankohtaiseksi 2013, kun terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppupäivystys lakkautettiin. Toimintaa haluttiin tehostaa, hoidon laatua parantaa ja asiakastyytyväisyyttä lisätä kehittämällä eri ammattiryhmien välistä työnjakoa. INR-klinikan toiminnan aloittaminen nojasi vahvasti KASTE- ohjelman tavoitteisiin ja toimiva terveyskeskus-toimenpideohjelmaan.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia henkilökunnalle toimintamalli INR-klinikan toiminnasta moniammatillisen yhteistyön tueksi. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli klinikan toiminnan kehittäminen, jonka kautta myös tietoisuus klinikan toiminnasta lisääntyy ja potilasohjaus paranee.

Kehittämisprojektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Huittisten terveyskeskuksen INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden mielipiteitä ja kokemuksia klinikan toiminnasta. Aineiston keruu toteutettiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden keskuudessa. Vastausprosentti oli 78 %. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmaa apuna käyttäen. Vastauksista laskettiin frekvenssit ja prosentit sekä piirrettiin kuvaajat.

Kehittämisprojektin tuotoksina laadittiin yhdessä projektiryhmän kanssa toimintamalli INR- klinikasta moniammatillisen yhteistyön tueksi sekä laadittiin esite INR- klinikasta asiakkaille jaettavaksi.

Tutkimuksen tulos oli jokseenkin odotettavissa ajatellen aikaisempaa tietoa ja kyselylomakkeista saatua tietoa. INR-klinikka on toiminut kolmisen vuotta, ja sen toiminta on vakiintunutta ja asiakkaat ovat oppineet asioimaan siellä. He olivat tyytyväisiä samaansa palveluun ja kokivat sen joustavana. Vierimittarilla tehtävä INR-määritys koettiin kivuttomana ja vain harva olisi halunnut asioida laboratoriossa mittauttamassa INR-arvonsa. Asiakkaat olivat klinikan toimintaan oikein tyytyväisiä eikä heiltä tullut muutos- tai parannusehdotuksia koskien klinikan toimintaa. Klinikasta tiedottaminen oli selkeästi osa-alue, joka kaipasi parannusta.

Tallennettuna: