Sökning

INR-klinikan toimintamallin kuvaus Huittisten terveyskeskuksessa

QR-kod

INR-klinikan toimintamallin kuvaus Huittisten terveyskeskuksessa

INR-klinikan perustaminen Huittisten terveyskeskuksessa tuli ajankohtaiseksi 2013, kun terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppupäivystys lakkautettiin. Toimintaa haluttiin tehostaa, hoidon laatua parantaa ja asiakastyytyväisyyttä lisätä kehittämällä eri ammattiryhmien välistä työnjakoa. INR-klinikan toiminnan aloittaminen nojasi vahvasti KASTE- ohjelman tavoitteisiin ja toimiva terveyskeskus-toimenpideohjelmaan.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia henkilökunnalle toimintamalli INR-klinikan toiminnasta moniammatillisen yhteistyön tueksi. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli klinikan toiminnan kehittäminen, jonka kautta myös tietoisuus klinikan toiminnasta lisääntyy ja potilasohjaus paranee.

Kehittämisprojektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Huittisten terveyskeskuksen INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden mielipiteitä ja kokemuksia klinikan toiminnasta. Aineiston keruu toteutettiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden keskuudessa. Vastausprosentti oli 78 %. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmaa apuna käyttäen. Vastauksista laskettiin frekvenssit ja prosentit sekä piirrettiin kuvaajat.

Kehittämisprojektin tuotoksina laadittiin yhdessä projektiryhmän kanssa toimintamalli INR- klinikasta moniammatillisen yhteistyön tueksi sekä laadittiin esite INR- klinikasta asiakkaille jaettavaksi.

Tutkimuksen tulos oli jokseenkin odotettavissa ajatellen aikaisempaa tietoa ja kyselylomakkeista saatua tietoa. INR-klinikka on toiminut kolmisen vuotta, ja sen toiminta on vakiintunutta ja asiakkaat ovat oppineet asioimaan siellä. He olivat tyytyväisiä samaansa palveluun ja kokivat sen joustavana. Vierimittarilla tehtävä INR-määritys koettiin kivuttomana ja vain harva olisi halunnut asioida laboratoriossa mittauttamassa INR-arvonsa. Asiakkaat olivat klinikan toimintaan oikein tyytyväisiä eikä heiltä tullut muutos- tai parannusehdotuksia koskien klinikan toimintaa. Klinikasta tiedottaminen oli selkeästi osa-alue, joka kaipasi parannusta.

The Anticoagulation clinic started in health care center in Huittinen 2013 when the night and weekend emergency was closed down. Operation was wanted to enhance, quality of nursing was wanted to improve and customer satisfaction was wanted to increase by developing division of work between different professions. Starting of the anticoagulation clinic was based strongly on the aims of KASTE-program and Toimiva terveyskeskus-program.

The aim of this development project was to make an operating model of the anticoagulation clinic to support multiprofessional collaboration. The purpose of this development project was to improve working on the anticoagulation clinic and by way on that awareness of the clinic will increase and patient counseling will be better.

The aim of the study that was carried out during the project was to survey the opinions and experiences on the anticoagulation clinic of the patients who visit there. The data was collected among the patients by a questionnaire which was formulated for this study. The response rate was 78 %. The data was analyzed by using Microsoft Excel software. Frequencies and percentages were counted and graphs were drawn based on the answers.

The outcomes of this development project were an operating model of the anticoagulation clinic for supporting multiprofessional collaboration as well as a brochure about the anticoagulation clinic for the patients.

The result of the study was predictable compared to previous studies. The anticoagulation clinic has been working three years and working has settled down. The patients were very satisfied with the service and experienced that the point-of-care measurement of INR is painless. The patients did not have any suggestions for improvement concerning working on the anticoagulation clinic. Informing about the anticoagulation clinic was the only field that will require improvement.

Sparad: