Haku

Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät autokaupassa

QR-koodi

Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät autokaupassa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksiin 2010-luvun Suomessa autoa ostettaessa. Työssä analysoitiin päästöskandaalien ja kiristyneiden päästönormien vaikutuksia kuluttajien valintoihin.

Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aluksi asetettujen päästönormien vaikutusta autoiluun suhtautumiseen Euroopassa sekä Suomessa. Koko maailman autoteollisuuteen vaikuttanut Dieselgate-päästöskandaali ja sen jälkivaikutusten heijastuminen kuluttajiin Euroopan alueella on saanut aikaan mittavia muutoksia jo kolmen vuoden aikana. Lisäksi teoriaosassa tarkastellaan muita kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten taloustilanteen muutoksia ja henkilökohtaisia tekijöitä. Ilmaston lämpenemisen myötä esiin nousseen ekologisuuden korostumisen merkitystä tarkkailtiin autoilutottumuksen muutosten avulla.

Työn empiirisessä osassa analysoitiin autoliike Vaihtomaailma Oy:n toteutuneita autokauppoja vuosina 2016-2018. Tutkimuksessa keskityttiin autoliikkeen ja yksityisten henkilöiden välillä solmittuihin autokauppoihin. Kolmen vuoden aikana toteutuneita autokauppoja tarkkailtiin polttoaineen ja iskutilavuuden perusteella, jotka ovat keskeisimmät vaikuttajat auton ekologisuuteen. Näitä vertailtiin toisiinsa, sekä analysoitiin näiden kolmen vuoden aikana tapahtuneita, laajamittaisia muutoksia ja niiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen.

Tutkimustuloksesta kävi ilmi, että kuluttajien asenne autoilua kohtaan on selvästi muuttunut. Päästönormien kiristyessä ja sanktioiden lisääntyessä tulevaisuudessa varsinkin dieselautoja kohtaan, kuluttajien autoilutottumus on selvässä muutoksen tilassa. Ilmastonmuutos on muuttanut niin autovalmistajien kuin kuluttajien arvomaailmaa ympäristöystävällisemmäksi sekä taloudellisemmaksi. Tutkimustuloksen perusteella toimeksiantajayritys sai konkreettisen käsityksen, minkälaisia autoja sen tulisi hankkia myytäväksi pysyäkseen kilpailukykyisenä nyt ja tulevaisuudessa.

Tallennettuna: