Haku

Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden työtoiminnan vastuualueiden kehittäminen lean-ajattelun avulla

QR-koodi

Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden työtoiminnan vastuualueiden kehittäminen lean-ajattelun avulla

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä näkyväksi Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen StuDental-klinikan työtoiminnan vastuualuetyöskentely. Tavoitteena on laatia lean-ajatteluun perustuvia parannusehdotuksia vastuualueiden työn sujuvoittamiseksi ja tehostamiseksi.

Lean-ajattelu on lähtöisin japanilaisen autotehtaan tuotantofilosofiasta, ja on sieltä levinnyt länsimaihin ja muunkin kuin tuottavan teollisuuden aloille. Lean-filosofian pääperiaatteet ovat jatkuva parantaminen ja ihmisten kunnioittaminen. Jatkuva parantaminen tarkoittaa, että organisaatio ei ole koskaan valmis, vaan joka päivä pyritään parempaan kuin eilen. Ihmisten kunnioittaminen näkyy muun muassa siinä, että kaikki työntekijät osallistetaan työkulttuurin kehittämiseen.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisältyi kysely Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille koskien StuDentalin työtoiminnan vastuualueita. Vastuualueiden tehtävä on yhdessä huolehtia StuDental-opetusklinikan yrittäjämäisen toiminnan pyörittämisestä. Kyselyn vastausten pohjalta, lean-ajattelun periaatteita hyödyntäen, laadittiin kehittämisehdotuksia vastuualuetoimintaan.

Kyselyn vastauksista ilmeni vastuualuetyöskentelyn suurimpina epäkohtina puutteelliset työohjeet ja vastuualueryhmien väliset kommunikaatio-ongelmat. Lean-periaatteiden mukaan jokaisella työtehtävällä pitäisi olla laadittuna työntekijöiden toimintatavat yhtenäistävä yksityiskohtainen kirjallinen vakioitu työohje. Visuaalinen johtaminen taas on lean-filosofinen vastaus kommunikaatio-ongelmiin. Työpaikan seinällä tulisi olla näkyvillä kaikki se tieto, jota työtekijä tarvitsee työnsä suorittamiseen ja parantamiseen. Kyselyn tulosten perusteella kahdelle erilliselle varastoryhmälle ei enää nähty tarvetta, mikä johtunee suurelta osin suuhygienistikoulutuksen muuton jälkeisestä varastojen uudelleenorganisonnista.

The purpose of this thesis was to produce written material about the work in areas of responsibilities in StuDental teaching clinic at Turku University of Applied Sciences. The objective of this thesis was to compose improvement suggestions for the practical training of dental hygiene students in StuDental teaching clinic.

Lean thinking originates from a production philosophy of a Japanese car company and has spread into Western countries and to the fields of other than just productive industry from there. The leading principles of Lean philosophy are continuous improvement and respect for the people. Continuous improvement means that the organization is never fully formed, but it improves every day. Respect for the people is seen among others in the fact that all the workers are involved in the development of the work culture.

As a functional part of the thesis, ideas and opinions regarding of the work in the areas of responsibilities in StuDental-clinic were asked with an inquiry from dental hygiene students of TUAS. The purpose of the work in the areas of responsibilities is the company-like running of the teaching clinic. Combining Lean thinking and the answers of the inquiry, development proposals were drawn up to improve the work in the areas of responsibilities.

According to the inquiry, defective working instructions and communication problems between the responsibility groups are major flaws in StuDental work culture. The Lean answer to this problem is an accurate standardized work form that unifies workers’ modus operandi. Visual management answers to communication problems: A whiteboard on a prominent place shows all metrics that a worker needs to understand operational performance and to improve. Furthermore, students did not see a need for two separate stock groups, that were utile before dental clinic transferred in January 2019. Reorganization of stocks after the transfer unified the tasks of the two groups.

Tallennettuna: