Haku

Sijoitusvakuutuksen tuoteselosteen kehittäminen myynnillisemmäksi

QR-koodi

Sijoitusvakuutuksen tuoteselosteen kehittäminen myynnillisemmäksi

Opinnäytetyössäni laadin kehitysehdotuksia OP-Sijoitusvakuutuksen tuoteselosteen parantamiseksi myynnillisessä ja markkinoinnillisessa mielessä. Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi OP-Henkivakuutus Oy.

Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa OP-Sijoitusvakuutuksen tuoteselosteen sisältöä niin, että se palvelisi nykyistä paremmin myyntiä ja markkinointia. Parantamisen keinoja etsitään analysoimalla OP-Sijoitusvakuutuksen ja kahden sen kilpailijan tuoteselosteita sekä haastattelemalla asiakkaita.

Tuoteselosteiden analyysissä kiinnitetään huomiota markkinoinnin täsmällisyyteen sääntelyn suhteen, sekä markkinoinnin ja mainosmateriaalin oleellisimpiin asioihin. Kaikki tuoteselosteet olivatkin sääntelyn puolesta samankaltaisia, mutta keskeisimmiksi eroiksi nousi tyyli viestiä asioita lukijalle. OP-Sijoitusvakuutus piti sisällään hyvin vahvasti asiatekstiä, kun taas kilpailijoiden tuoteselosteissa oli enemmän havaittavissa tarpeen rakentamista esimerkkien turvin.

Asiakkaiden käsityksiä kartoitettiin teemahaastattelulla. Haastatteluista kävi ilmi, että moni haastateltava säästää muun muassa pahan päivän varalle, taloudellisesti paremman eläkkeen toivossa tai tulevia hankintoja varten. Näiden saavuttamiseksi ollaan ymmärretty säästämisen ja pitkän ajan merkitys.

Jotta OP-Sijoitusvakuutuksen tuoteseloste palvelisi nykyistä paremmin myyntiä ja markkinointia, sen sisältöä ja tulisi kehittää niin, että se sisältäisi enemmän mahdollisia unelmia tai uhkakuvia tekstin muodossa. Lisäksi esimerkkitapaukset esimerkkiasiakkaista olisi hyvä tuoda tuoteselosteeseen. Ulkoasun osalta tulisi tuoteselostetta muokata siten, että pieniä kuvia vaihtaisi isompiin ja niihin tuotaisiin enemmän pehmeitä arvoja sisältäviä kuvia.

Vaikkakin haastateltavia oli - määrällisesti vähän, koen silti saaneeni todella laajan kattauksen erityyppisissä elämäntilanteissa olevien ihmisten todellisista tarpeista säästää ja sijoittaa. Yhdistämällä ne nykyisen ja referenssituoteselosteiden analysointiin, koen että saa selvän kuvan kuinka tuoteselostetta tulisi parantaa. Aihe on - nykyään ajankohtainen, ja ihmiset ovat entistä enemmän heränneet säästämisen ja sijoittamisen maailmaan.

This thesis discusses - the development suggestions for improving OP-Unit-linked insurance product data sheet r from sales and marketing point of view. The commissioner was OP Life Assurance Company Ltd.

The goal was to modify the product data sheet so it would be better suited for sales and marketing. In order to reach the goal T current and reference product data sheets were analyzed and a few customers were interviewed.

In the analysis of product data sheets the accuracy of product data sheet the regulatory point of view was in focus. Moreover the aspect the product data sheet should include in the sales and marketing wise were looked into. Every product data sheet seemed to be similar in the regulatory point of view but the main differences lied in what messages product data sheets are sending to readers. OP-Unit-linked insurance product data sheet included a lot of informational text while competitors’ product data sheets included many examples of what dreams consumer could get fulfilled by saving to unit-linked insurance.

Customers’ opinions were found out by interviewing’s. It turned out that many are saving for a rainy day or in the hope of economically better pension or to make future purchases possible. To achieve these goals many interviewees have understood the meaning of saving and investing.

To make current product data sheet better, the content should include more possible dreams or threats of different people. In addition, product data sheet should include some example cases of different kind of people. Layout wise the product data sheet should include less small pictures and more large pictures. Pictures should include warm values.

Although there were only few interviewees the findings give an adequately wide perspective what needs people in different kinds of life situations have when it comes to saving and investing. Combining this to analysis of current and reference product data sheets here is a clear vision how to make current product data sheet even better. This theme topical as people are nowadays more and more interested in saving and investing.

Tallennettuna: