Haku

Hakukonemarkkinoinnin hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa

QR-koodi

Hakukonemarkkinoinnin hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa

Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle huonekaluyritys Arvo Virtanen Oy:lle. Opinnäytetyössä tutkitaan hakukonemarkkinoinnin hyödyntämistä pienemmässä huonekaluyrityksessä.

Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search engine marketing) käsittelee markkinointia, brändäystä ja näkyvyydenhallintaa, joka tapahtuu hakukoneissa (esim. Google). Hakukonemarkkinointi on nopeiten kasvava digitaalisen mainonnan muoto. Hakukonemarkkinoinnin käytön huomattava kasvu perustuu sen kustannustehokkuuteen, laajaan mitattavuuteen ja tarkkaan kohdennettavuuteen. Hakukonemarkkinointi jaetaan kahteen eri alueeseen, jotka ovat hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta.

Tämän työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle sopiva, kustannustehokas ja hyvin kohdennettu Google Ads -markkinointi kampanja, jota he voivat halutessaan ylläpitää vielä kauan opinnäytetyön jälkeenkin. Tavoitteena on kasvattaa toimeksiantajan tunnettuutta ja tätä kautta saada toimeksiantajalle lisää asiakkaita ja niiden mukana lisää myyntitulosta.

Hakukonemarkkinoinniksi Arvo Virtaselle toteutettiin kolme eri Google Ads- kampanjaa, joiden yhteisbudjetti oli 500 euroa. Kampanjat laitettiin aluilleen 21.3.2020 ja niiden oli määrä kestää kuukauden ajan. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät, ja osittain jopa tuplaantuivat. Kampanjat saavuttivat 1730 klikkausta verkkosivuille, ja kampanjat nähtiin yli 45 500 kertaa. Kampanjat johtivat myös siihen, että toimeksiantajan verkkosivuilla käy nyt lähes kaksinkertainen määrä liikennettä verrattuna lukuihin ennen kampanjoita.

This thesis was made as an assignment for a Finnish furniture company named Arvo Virtanen Oy. The goal is to see how useful Search Engine Marketing would be, in a smaller furniture company.

Search Engine Marketing (SEM) is a way of marketing, branding and visibility management in Search Engines (such as Google). Search Engine Marketing is the number one fastest growing way of digital marketing. The popularity and growth of Search Engine Marketing is based on its cost-effectiveness, ponder ability and its ability to be targetable. Search Engine Marketing can be divided into two different parts, namely Search Engine Optimization and Key Word Marketing.

The objective of this thesis was to create a feasible, cost-effective and well targeted Google Ads -marketing campaign, which the client could use even in the future. The objective was to raise the awareness of the client’s firm and this way get more customers for the client and thus more sales.

The Search Engine Marketing for Arvo Virtanen Oy was done with three different Google Ads Campaigns, which all had a total budjet of 500 euros. Campaigns were started on the 21st March 2020 and they lasted one month. The objectives of this thesis were achieved and some of the objectives were doubled in numbers.The campaigns received 1730 clicks to the website of Arvo Virtanen and it was also viewed over 45 500 times. The campaigns also led to more traffic on the website of Arvo Virtanen even after the campaign, infact it doubled the traffic compared to what it was before.

Tallennettuna: