Haku

Näyteikkuna : visuaalisen markkinoinnin näyttämö

QR-koodi

Näyteikkuna : visuaalisen markkinoinnin näyttämö

Näyteikkunat ovat auki yleisölle ympäri vuorokauden tarjoten ohikulkijoille parhaimmassa tapauksessa näyttämön mitä mielenkiintoisimmille visuaalisille ulottuvuuksille ja mielikuville. Näyteikkunat ovatkin tärkeä mainonnan väline yrityksille viestittää tarjoamistaan tuotteista ja palveluista, sillä monet kuluttajat löytävät tiensä liikkeeseen nähdessään näyteikkunassa jotakin mielenkiintoista.

Näyteikkunamainonnan tärkeydestä huolimatta on sitä tutkittu suhteellisen vähän.Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on onnistunut ja ihmisiin vetoava näyteikkuna, sekä kannattaako näyteikkunoihin panostaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään myös millaiset asiat näyteikkunoissa kiinnostavat ja herättävät huomiota, sekä tarjoavatko ne ihmisille mielenkiintoista katseltavaa ja miellyttäviä mielikuvia. Tällä tavalla pyrittiin selvittämään millaisia resursseja näyteikkunoiden suunnitteluun ja tekoon tulisi kohdentaa.

Empiirisen tutkimuksen kohteina olivat IVANAhelsingin Helsingin Uudenmaankadun liikkeen kaksi erilaista näyteikkunaa sekä Helsingin Bulevardilla sijaitsevan Minna Parikan liikkeen kaksi erilaista näyteikkunaa. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisilla haastatteluilla kyselylomaketta käyttäen näyteikkunoiden edessä. Muualla kuin kyseisten näyteikkunoiden edessä kyselyt suoritettiin näyteikkunoista valokuvia haastateltaville näyttäen. Perusjoukkona olivat 20–50-vuotiaat pääkaupunkiseudulla asuvat naiset. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Somistajayhdistys Ry:n kanssa.

Tutkimuksessa ilmeni hyvin selvästi, että näyteikkunoihin kiinnitetään paljon huomiota. Vastaajat olivat yhtä mieltä siitä, että yritysten tulee panostaa näyteikkunoihinsa. Näyteikkunoilla pystytään myös vaikuttamaan yrityksestä jo aikaisemmin saatuihin käsityksiin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että muun muassa väreillä on tärkeä merkitys näyteikkunoissa.

Tallennettuna: