Haku

Uuden joukkueen perustamisen toimintamalli ja markkinointi : case Maskun Palloseura

QR-koodi

Uuden joukkueen perustamisen toimintamalli ja markkinointi : case Maskun Palloseura

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Maskun Palloseuralle pysyvä toimintamalli, jolla uuden, aloittavan ikäluokan joukkueen toiminta käynnistetään ja miten sitä markkinoidaan. Tällä toimintamallilla pyritään helpottamaan uusien vapaaehtoisten tutustuttamista seuran toimintatapoihin ja seurakulttuuriin.

Suomessa jalkapalloilun ylimpänä organisaationa toimii Suomen Palloliitto, jolla vuonna 2020 oli jäsenseuroja 878 ja näissä yli 136 000 rekisteröityä pelaajaa. Jalkapalloseuroissa toimintaa johtavat usein vapaaehtoiset, joka aiheuttaa haasteita toiminnan tasalaatuisuuden takaamiseen. Myös eri joukkueiden toimihenkilöt koostuvat vapaaehtoisista, joilla ei välttämättä ole kokemusta urheiluseuratoiminnasta lainkaan.

Opinnäytetyön tekemisen tukena käytettiin Maskun Palloseuran kahden nuorimman ikäluokan vanhemmille tehtyä kyselyä ja valmentajien haastatteluja sekä kirjoittajan omia kokemuksia seuran työntekijänä. Kyseessä on siis toiminnallinen opinnäytetyö, joka pohjautuu pääosin kokemuksiin ja palautteeseen eikä niinkään tieteelliseen teoriaan.

Opinnäytetyön käytännön lopputuloksena Maskun Palloseuralle on luotu toimintamalli ja -ohjeet, joilla jatkossa uusien joukkueiden toiminta käynnistetään. Toimintamalli on hieman soveltaen kopioitavissa myös muiden seurojen käyttöön mutta se ei ole missään nimessä täydellinen eikä koskaan täysin valmis, vaan sitä tulee päivittää ja soveltaa kulloisenkin tilanteen mukaan. Toimintamallissa on kuitenkin pyritty tuomaan esiin ne pääkohdat, jotka uuden joukkueen perustamisessa on hyvä ottaa huomioon.

Tallennettuna: