Haku

Opas erilaistumisen lähteille ja asiakkuuksien viidakkoon

QR-koodi

Opas erilaistumisen lähteille ja asiakkuuksien viidakkoon

Parturi-kampaamoalalla tarjontaa on paljon ja monet kampaamot muistuttavat toinen toisiaan. Kilpailijoista erilaistuminen on merkittävä kilpailukeino, jota harvat yritykset osaavat ja uskaltavat hyödyntää. Selkeän yrityskuvan luominen ja kohderyhmän valinta ovat asioita, jotka helpottavat haluttujen asiakkaiden tavoittamista. Asiakkaiden sitouttaminen on haastava tehtävä, sillä tarjonnan ollessa laajaa asiakkaiden on helppo vaihtaa palveluntarjoajaa. Sitouttamiseen kannattaa kuitenkin pyrkiä, sillä uusasiakashankinta vaatii yritykseltä enemmän resursseja kuin jo olemassa olevien asiakkuuksien hoitaminen.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda työkalu, jonka avulla parturikampaamo pystyy erottautumaan kilpailijoistaan ja sitouttamaan yrityksen palveluita jo käyttävät asiakkaat. Laatimamme oppaan tarkoituksena on tukea yrittäjää erilaistumisprosessissa vaihe vaiheelta. Pyrkimyksenämme on motivoida lukijaa ja kannustaa tätä kehittämään liiketoimintaansa. Oppaaseen valitsemiamme teorioita avaamme lukijalle kuvilla, kaavioilla, esimerkeillä sekä ajatuksia herättävien kysymysten ja tehtävien avulla. Oppaassa hyödynnetyt teoriat on esitelty laajemmin tässä raportissa.

Oppaan ensimmäinen luku käsittelee lähtökartoitusta. Parturi-kampaamoissa on usein kiire, eikä yrityksen nykytilaa ehditä pohtimaan työn lomassa. Tulevaisuutta ei kuitenkaan voida suunnitella ilman, että ollaan selvillä siitä, missä on onnistuttu ja mitkä osa-alueet kaipaavat kehittämistä. Lähtökartoituksessa hyödynsimme SWOT-analyysia, jolla saadaan nopeasti käsitys yrityksen nykytilasta. Lähtökartoituksen jälkeen oppaassa käsitellään erilaistumista. Haluamme tuoda esille mitä hyötyä erilaistumisesta on yritykselle ja mitä asioita sen tulee huomioida erilaistumisprosessin alkumetreillä. Erilaistumista käsittelevässä luvussa hyödynnetään sinisen meren strategiaa, jonka käyttöä selvennetään kuvin ja kaavioin. Oppaassa perehdytään myös yritysidentiteetin ja brändin vahvistamiseen sekä asiakassuhteisiin ja segmentointiin.

Tallennettuna: